Skip to content

5 pravidel pro úspěšný prodej na fotobankách

Jsou určité základní věci, které bychom měli mít stále na paměti. Základní kameny úspěšného prodeje na fotobankách nejsou nic tajemného – jedná se o pár jednoduchých pravidel. Jaké jsou tedy tyto „tajné“ recepty na úspěch?

Vytrvalost

Pokud budete fotobanky chápat stylem „naleju tam fotky a pak už jen budu čekat na peníze“, tak skončíte dřív než začnete. Naprosto nejzákladnějším kamenem pro úspěch je vytrvalé budování portfolia – není nutné přidávat kvanta fotek, není nutné přidávat denně. Ale fotobanky často upřednostňují ve výsledcích vyhledávání nové fotky, proto se snažte být neustále nahoře a alespoň jednou za týden nebo dva zkuste nějakou tu fotku přidat. A vytrvejte, úspěch se nedostaví za týden ani za měsíc, spíše to nějaký ten čas potrvá.

Klíčová slova

Správná klíčová slova jsou základní branou k vašim fotkám, dejte si na nich tedy záležet! Cílem je popsat vše podstatné, ale nespamovat, jinak vám za „odměnu“ může fotobanka snížit pozice ve vyhledávání. 10-20 klíčových slov stačí pro většinu fotek. Také věnujte náležitou pozornost nadpisům a popiskům. Popisek by neměl být stejný jako krátký titulek, nepůsobí to dobře a příliš stručným popiskem se zbytečně připravujete o klienty.

Kvalita

V rámci možností se snažte za co nejnižší náklady produkovat fotografie maximální kvality. Sama kvalita sice nestačí, ale kvalitní fotky se vždy prodávají podstatně lépe než nedotažené polotovary. Věnujte dostatek pozornosti jak focení, tak i následné úpravě fotky. Pokud můžete, foťte do RAWu. Snažte se fotit atraktivní témata a vyhněte se klišé. Fotografie by měla mít příběh, ne jen být popisem reality.

Efektivní zpracování

Snažte se maximálně zefektivnit proces zpracování a nahrávání fotek. Používejte hromadné zpracování fotek, akce a další možnosti automatického zpracování. Využívejte programy pro organizaci fotek a hned všechno třiďte a nekvalitní fotky hned mažte! Zpětné procházení nevytříděných fotek je obrovská ztráta času. Popisujte fotky pomocí IPTC tagů, většina fotobank umí IPTC tagy číst a nemusíte pak znovu popisovat každou fotku na jednotlivých fotobankách.

Vybavení

Kupte si nejkvalitnější vybavení na jaké máte peníze. Za prvé tím ušetříte obrovské množství času, protože spousta fotobank je dnes velice háklivá na technickou kvalitu a díky kvalitní výbavě si ušetříte spoustu vyhozených fotek. Za druhé ušetříte peníze, protože příliš levné vybavení rychle přerostete a budete muset kupovat něco lepšího. Neustálé nákupy a prodeje fotovýbavy jsou velice drahé. Kupujte jen skutečně potřebné a kvalitní vybavení.

3 thoughts on “5 pravidel pro úspěšný prodej na fotobankách

  1. Pingback: Jak začít vydělávat na mikrofotobankách?StockPhotography.cz

  2. Kuk

    Zajímalo by mě, pokud to jde reálně vyčíslit, kolik fotek jste do fotobank vložil (za kolik let), kolik fotobank zásobujete, kolik fotek se prodalo (bez násobných prodejů stejného originálu) a kolik jste v průmeru za každou prodanou fotku utržil? Zajímá mě to z hlediska rentabilty danné činnosti a jak moc to dokáže čověku přispět na činži? Určtě budou i zářné příklady fotografů se slušnými zisky, ale to budou spíš vyjímky potvrzující pravidlo s lehkou armádou spolupracovníků. Mám pocit ze cena za užití fotek je v současný době už stačena na maximální minimum takže je dobrý vědět jak moc smysluplný je s tím začínat.

  3. basti

    Podrobnostmi se zabývám v několika dalších článcích na tomto webu. Ve zkratce jsem k dnešku (tzn. říjen 2013) vložil 750 fotek, takže vychází velmi laxní aktivita cca 110 fotek ročně. Můj příjem je cca $3 na fotku ročně, začátečníci dosahují obvykle výrazně méně, ale s velikostí portfolia to samozřejmě jde (nelineárně!) nahoru. Dobrý fotograf si tak určitě něco vydělá a hlavně je to pasivní příjem - jakmile jednou fotku upravíte a popíšete, můžete ji používat x let a nahrát na mnoho fotobank. Krátkodobě se to vůbec nevyplatí, dlouhodobě naopak vyděláváte i když třeba čtvrt roku nehnete prstem. Je to úplně jiný model práce než "peníze za čas" a vyžaduje to systematický přístup.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *