Skip to content

Jak začít vydělávat na mikrofotobankách?

Pokud chcete začít s fotobankami, je nejlepší volbou začít na mikrofotobankách. Provize jsou sice opravdu mikroprovize, ale zase nebudete na první prodej čekat třeba půl roku. Neocenitelná je především okamžitá zpětná vazba a minimální vstupní požadavky.

Proč začít na mikrofotobankách?

Mikrofotobanky nevykazují žádný horentní zisk a o jejich cenové politice již byla řeč. V tuto chvíli nám však nejde primárně o zisk, ale o vybudování portfolia a reputace. Mikrofotobanky sice platí málo, ale prodeje jsou zde poměrně časté a máte tak ve velmi krátkém čase zpětnou vazbu od klientů – to je k nezaplacení. Mikrofotobanky také nevyžadují žádné předchozí zkušenosti či minimální počet fotek v portfoliu. A kdybyste se nakonec rozhodli s mikrofotobankami skoncovat, můžete smazat účty a stále vám zůstane použitelné portfolio.

Jak fungují mikrofotobanky?

Princip je stejný jako u všech online fotobank. Nahrajete fotografie, ty projdou kontrolou a pak jsou nabízeny zákazníkovi. Pokud zákazník fotografii stáhne, vy dostanete zaplaceno. Mikrofotobanky vám diktují velmi nízké ceny a navíc vám běžně dají provizi pouhých 15-30%. Částečně to ale vyvažuje obrovský počet prodejů, takže i při směšných cenách a ještě směšnějších provizích můžete časem vydělat poměrně zajímavé částky.  Provize se zpravidla po dosažení částky $100 vyplácí přes Paypal.com - zřízení účtu je zdarma a není problém si poslat peníze na český účet. A kolik můžete vydělat? V závislosti na počtu a kvalitě fotek lze pro začátek uvažovat výdělek z hlavních 4 fotobank dohromady zhruba 1-2$ na fotku ročně, s rostoucím portfoliem se tato částka postupně zvyšuje. Vydělat při 100 fotkách $100 za rok je samozřejmě ztráta času, ale nějak se začít musí a s portfoliem okolo 500 fotek již lze dosáhnout celkem příjemných příjmů v řádu okolo $100 měsíčně. Může se to zdát málo, ale $1200 za rok už zase tak málo není a navíc se fotografie prodávají pořád dál. I kdybyste na to v dalších letech ani nesáhli, pořád ještě budete vydělávat, i když pochopitelně prodeje s časem citelně klesnou.

A k čemu tedy prodej na mikrofotobankách je? Pokud začínáte, můžete si na mikrofotobankách vybudovat reputaci a poskočit k větším zakázkám, pokud již máte nějakou tu praxi a portfolio, může to být další způsob monetizace. Mikrofotobanky zpravidla negenerují příliš velké příjmy, ale můžete se soustředit na focení a nemusíte shánět klienty, řešit posílání fotek, vymáhání pohledávek, licence atd. Navíc si můžete sami rozhodnout kdy a jak moc chcete pracovat a nikdo vám nediktuje náměty. Existují i mikrofotobankoví profesionálové, ale většina fotografů kombinuje několik zdrojů příjmu a většinou fotí i přímé zakázky.

Velká čtyřka

Na fotobankách Dreamstime (DT) a Fotolia (FT)  nejsou třeba žádné vstupní předpoklady, pro fotobanku IStock (IS) musíte vyplnit krátký test a zaslat tři ukázkové fotografie a na Shutterstock (SS) musíte zaslat 10 fotografií na zkoušku, ze kterých musí alespoň 7 projít. Tyto fotobanky patři do tzv. velké čtyřky (Big Four) a jsou to největší mikrofotobanky, samozřejmě existují i desítky dalších.

Na které fotobance začít?

Dříve jsem doporučoval Dreamstime, ale prodeje zde v roce 2012 citelně klesly a začaly být problémy s odmítáním fotografií. Fotolia také nemá vstupní podmínky, ale zamítají téměř vše a to je pro začátečníka velmi frustrující. Proto doporučuji začít na 123RF, přestože musíte na začátek zaslat 10 vstupních fotografií. Obvykle nedělají takové problémy s vyhazováním fotek a první prodeje často nastanou hned v prvním měsíci. Další vhodnou fotobankou je DepositPhotos, která požaduje 5 vstupních fotografií, ale také nedělají problémy. Prodeje zde nejsou na denním pořádku, ale fotobanka velmi rychle roste a nějakých výdělků se určitě dočkáte. Obrovskou výhodou 123RF a DepositPhotos je také podpora češtiny, takže nemusíte tolik zápasit s angličtinou. Popisy fotografií musí být pochopitelně anglicky.

Pokud chvíli vydržíte a zvládnete uspět s prvními fotkami, získáte trochu představu o technických nárocích a můžete zkusit IStock a Shutterstock. Alespoň pro začátek se vyvarujte exkluzivity, zpravidla se vyplatí jen za velmi specifických podmínek. A pamatujte, nejdůležitější je začít!

Mezi velké výhody mikrofotobank patří jednoduché licence – v zásadě je nemusíte řešit, což u dražších agentur nebývá až tak snadné. Časem, až se trochu vypracujete, můžete uvažovat o dalších fotobankách, ať již mikro, či poněkud tradičnějších.

Nároky na kvalitu

Velmi nemilým překvapení pro začátečníky na mikro, ať již amatéry či profesionály z jiných oblastí fotografie, jsou velmi vysoké až nesmyslné technické nároky. Ze začátku se obrňte trpělivostí, téměř jistě většinu vašich fotek nepřijmou. Nad důvody neschválení se vždy zamyslete a snažte se z nich vzít ponaučení. Je pravda, že spousta těchto odmítnutí je sporná nebo zjevně nesmyslná, ale tak to prostě je a musíte se s tím smířit. Základem úspěchu je kvalitní fototechnika, ideálně zrcadlovka anebo moderní mirror-less (bezzrcátkové) systémy. Šance na úspěch s kompaktem jsou mizivé, ale při troše snahy máte nákady na zrcadlovku za rok až dva zpátky i s cenou slušného objektivu.

Jaké posílat náměty?

Druhá problematická věc jsou náměty. Obecně se báječně prodávají široce využitelné fotografie s příběhem. Úzce specializované fotografie se na mikrofotobankách prodávají velmi těžko a většinou je rovnou vyhodí. Velmi populární jsou každodenní situace, rodina, práce, jídlo, obchod, různé ilustrační fotografie apod. Památky, příroda a krajiny se také prodávají vcelku dobře, nejlépe fotografie s lidmi v přírodě, čistě popisné fotografie se naopak prodávají špatně. Snažte se, aby vaše fotografie měly minimální náklady na vytvoření, byly široce využitelné a zároveň měly příběh. Fotografie také nesmí obsahovat loga, značky, chráněný design, soukromý majetek jako auta či obytné domy a podobně - více se dočtete v článku o model a property release.

Většina fotografů se vzdá příliš brzy

Zásadní kámen úrazu je vytrvalost. Většina fotografů se nechá odradit počátečním odmítáním fotek, popřípadě přidávají málo nebo vůbec. Tak se ale nikam nedostanete. Důležité je přidávat byť málo, ale pravidelně, a vytrvat! Taktika „naperu tam 100 fotek a pak budu jen čekat na peníze“ absolutně nefunguje! Při zasílání pouhých 5 fotek týdně (s trochou praxe max. hodinka práce) dokážete za rok vybudovat portfolio 250 fotek – zdá se to málo, ale takto velké nebo větší portfolio má méně než 10% fotografů zaregistrovaných na mikrofotobankách! Aby se jakékoliv fotobanky vyplatily, je nutno systematicky a vytrvale budovat portfolio! Nevěřte na žádné tajné triky a jiné nesmysly. Prostě vytrvejte a odměna se dostaví 🙂

Další zdroje informací

Pokud to myslíte vážně, budete muset nastudovat spoustu informací, v podstatě ale není prodej na fotobankách nic složitého. Pomoci vám mohou například základní pravidla pro úspěšnou tvorbu a prodej.

Další podrobné informace o mikrofotobankách získáte na českém diskuzním fóru mikrofotobanky.cz a webu fotobanky.cz. Ze zahraničních webů stojí za zmínku microstockgroup.com, blog Rasmuse Rasmussena, blog PicNiche a MicrostockInsider.com.

6 thoughts on “Jak začít vydělávat na mikrofotobankách?

  1. Pingback: Chyby při budování portfolia | StockPhotography.cz

  2. Pingback: 4 roky na mikrofotobankách | StockPhotography.cz

  3. Další zdroje

    Zapoměl jsi do dalších zajímavých zdrojů o fotobankách přidat odkaz na můj nový, ale docela pravidelně aktualizovaný web http://fotobanky.cz 🙂

    A co se týče výdělků v začátcích, doporučuji přečíst si výsledky fotobankového průzkumu http://fotobanky.cz/vydelky-fotografu-grafiku-ve-fotobankach

    Roční začátečníci dosahují ve fotobankách průměrného zisku 38 Kč/fotku, dvouletí 44Kč a tříletí 79Kč/fotku. Těch údajů je v článku více...

  4. basti

    Ahoj Petře, hned to tam přidám, patříš mezi důležité zdroje informací:)

  5. Pingback: Zbyněk Buřival: Nejvíc mi vydělala fotka limetky, její současný výdělek bude okolo $1500 | Jsem copywriter. Kdo je víc?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *