Skip to content

Co je to stock fotografie?

Základní definice stock fotografie, náměty, typ fotografií, základní zákonné normy.

Půlnoční slunce na LofotoáchCo to vlastně je stock fotografie? Česky se to obvykle překládá jako produktová fotografie, i když by tento název vypovídal spíše o focení nějakého produktu. V anglickém významu se tímto označením spíše myslí jakékoliv fotografie produkované ke komerčnímu užití a to zejména fotografie určené pro prodej přes fotobanky. Náměty pro  fotografie jsou téměř neomezené, ale zpravidla se nejedná o umělecké fotografie.

Jak vypadá fotobanková fotografie?

Cílem je vytvořit fotografie s vysokým potenciálem pro komerční využití, to obvykle různé exotické kompozice, náměty či barevně podivné fotografie nesplňují. Kvalitní stock fotka by měla splňovat několik parametrů. Je vhodné, aby byla nadčasová. Móda se rychle mění, ale nadčasová fotka se může prodávat mnoho let. Nutností je jednoduchá kompozice s jasným námětem anebo sdělením, také se vyplatí nechávat po okrajích prostor k mírnému ořezu a volný prostor pro nápisy, nadpisy a vložené panely. Různé těsné kompozice, minimalizmus, chaotické směsky apod. zde nemají velké šance k uplatnění. Barvy by měly být spíše sytější. Celkově to vyznívá tak, že stock fotka je spíše kýč. Ano, je to tak. Příliš neuznávám pojem „poučený divák“ – pokud fotografie diváka osloví, pak je to dobře. Pokud k tomu potřebuje výklad, je něco špatně. Proto se také na fotobankách podobné věci neprodají, klient chce hezkou fotku, ne nějaký podivný blivajz, nad kterým se bude rozplývat jen pár teoretiků umění někde v galerii.

Traktor orající pole v Mongolsku

Legální nároky na komerční fotografie

Na fotografii nesmí být žádná rozeznatelná loga, trademarky, chráněné designy a vůbec jakýkoliv obsah chráněný autorskými právy. Pokud se na fotografii vyskytuje něčí majetek (výjimkou jsou památky, veřejná prostranství apod.), musí být k fotografii připojen také „property release“ (také PR) – tzn. souhlas majitele s komerčním využitím fotografie jeho majetku. Obdobně je nutné mít „model release“ (také MR) od všech vyfotografovaných osob. Zpravidla bývá zvykem nevyžadovat MR u fotografií davů – například náměstí, velká shromáždění apod. a také v případech, kdy je osoba na fotografii zcela minimální velikosti – nicméně microstock fotobanky někdy požadují MR i pro takovéto případy. Výjimkou ohledně MR a PR jsou tzv. „editorial“ licence, kdy fotografie smí být využita pro zpravodajství nebo výukové účely, ale nesmí se použít například pro reklamu či jiná obdobná komerční využití.

Kostel svatého Petra a Pavla v Brně na Petrově