Skip to content

Fotografování firem pro Google Maps

Již delší dobu je možné pořídit virtuální prohlídku firem pro Google Maps. Tyto prohlídky jsou integrovány v Business View v mapách Google a fungují jako rozšíření Street View. Zákazníkům umožňují 3D prohlídku provozovny firmy. Fotografie pro tyto prohlídky smí fotit pouze certifikovaní fotografové Google.

Co firmám přinese virtuální prohlídka?

Vytvoření virtuální prohlídky není nijak zvlášť drahé, ale malé podniky již samozřejmě vytvoření prezentace v řádu tisíců budou zvažovat. Ve srovnání s tvorbou slušné webové prezentace, placenou reklamou či SEO (optimalizace pro vyhledávače) je však virtuální prohlídka opravdu levná.

Ukázka možnosti prohlídky v Google Maps

Prohlídka přinese poměrně zásadní zviditelnění firmy v Google Maps a díky propojenosti služeb Google má dopad i na další propagaci, zejména na vyhledávání Google Local. Navíc Google rád tiše propaguje vlastní služby ve vyhledávání, má tedy vliv i na SEO. Nafocené fotografie se stávají majetkem zákazníka, takže je lze bez problému dále využít například pro prezentaci na vlastním webu. Plné 360o panorama lze do stránky integrovat pomocí speciálních java a flashových skriptů, které umí podobné virtuální prohlídky zobrazit.

Pro které firmy má virtuální prohlídka smysl?

Jednoznačně má virtuální prohlídka význam pro restaurace, pivnice, vinárny a hotely, protože kvalita jejich prostředí má na klienty opravdu zásadní vliv. Prohlídka je ale významná například také pro obchody, ordinace lékařů, divadla, muzea, zábavní parky, konferenční prostory, reprezentační prostory firem či výrobní prostory.

Ukázka prohlížení interiéru přímo v Google Maps

Jak se fotí virtuální prohlídka?

Virtuální prohlídka se skládá z 360o panoramat, která jsou obvykle spojena po krocích za sebou. V extrémním případě lze třeba nafotit interiér v metrových rozestupech a pomocí speciálního SW potom vše zpracovat do úplné 3D prohlídky. Podobným způsobem funguje právě Street Views a také virtuální prohlídky na Google. Ovšem rozestupy mezi snímky bývají větší, takže zpravidla bývá k dispozici několik pohledů z různých míst.

Fotograf obvykle zvládne nafotit běžnou virtuální prohlídku o několika pohledech během několika málo hodin, na jedno panorama stačí i 20-30 minut. Často však nebývá na škodu dohodnout vhodnou denní dobu k focení, například kvůli protisvětlu přímo do oken a podobně. Nafocením samozřejmě práce nekončí, protože je třeba fotky upravit, vytvořit panoramata a vše publikovat a zaslat klientovi.

Panorama interiéru pro Google prohlídku

Protože obvykle nebývá snadné zvládnout dynamický rozsah a barvy scény, vyplatí se fotit do RAWu a vytvořit HDR sekvenci –2 EV, 0 EV a +2 EV. V případě certifikovaných Google služeb si slepení panoramat zajistí Google sám. Pokud prohlídku vytváří přímo fotograf, zpravidla se HDR sekvence zpracují v Photomatixu (výhoda dávkových zpracování) a výsledné panorama se slepí v programu jako Hugin (freeware), PTGui nebo AutoPano Giga. První dva zvládají i přímé lepení HDR sekvencí, nicméně nad výsledkem mapování nemáte úplnou kontrolu a navíc to drasticky zvyšuje HW nároky.

Požadavky na fotografa

Virtuální prohlídky pro Google Maps smí fotit pouze certifikovaný fotograf Google. Pokud se chcete stát takovým fotografem, musíte si zažádat u Google o certifikát a splnit celkem náročný test. Dále počítejte s nemalými vstupními náklady, protože k focení je nutné mít předepsanou pano hlavu i ultraširoký objektiv. Sice je výběr z více možností, ale ani jedna nepatří mezi právě nejlevnější. U těla fotoaparátu naštěstí nejsou nijak přehnané požadavky a většina slušných DSLR bez problému vyhoví.

360 HDR panorama exteriéru

Dost limitující požadavky na metodiku focení, pano hlavu a objektiv jsou proto, že Google nafocené fotografie zpracovává sám. Tedy fotograf nemusí zpracovávat náročná panoramata sám, ale zpracuje je speciální software a tým Google. To zajišťuje jednotnou metodiku a výstupní kvalitu, takže Google může klientům garantovat kvalitu certifikovaných fotografů. Fotograf ale za zpracování platí nemalé poplatky, protože je třeba platit úložný prostor na Google a ještě několik dalších služeb.

2 thoughts on “Fotografování firem pro Google Maps

  1. JiriB.

    Bylo by možné pro zajímavost přidat info k tomu, jaké jsou požadavky na metodiku focení a jakou hlavu a jaký objektivy jsou požadovány? Nikde jsem tuto informaci nenašel.
    Díky

  2. basti

    Přesné informace bohužel sdělit nemohu, protože každý účastník školení zároveň podepisuje smlouvu o nezveřejňování informací. Požadavky na vybavení jsou velmi přesné, v případě těla je podporována řada běžných modelů a není si s tím třeba dělat hlavu. Na objektiv počítejte přes 20 tisíc a panohlavu dalších 6 tisíc a to jsou minimální ceny. Jsou dány i požadavky na PC a další příslušenství, to ale většina fotografů bez problémů splní i bez dokupování další výbavy. Odkaz na přihlášení do školení na dobrého fotografa Google jsem přidal do textu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *