Skip to content

Istock – ždímání autorů v praxi

První mikrofotobanka se v současnosti potýká s nemalými problémy a mezi autory začíná být velmi neoblíbená. K problémům nedošlo z ničeho nic, jsou výsledkem dlouhodobé špatné strategie, hamižnosti, bezohlednosti, neúcty k autorům a naprosto nekompetentních rozhodnutí.

Vznik Istocku

Istock je nejstarší mikrofotobankou vůbec, založil ji již v roce 2000 Bruce Livingstone. Původní myšlenka byla poměrně jasná – webdesignéři používali řadu ilustračních materiálů, ale tehdejší běžné ceny fotografií v řádu až stovek dolarů fakticky znemožňovaly jejich použití. Istock původně vznikl pro sdílení vlastních fotografií grafiků. Teprve v roce 2001 se změnil na komerční model, kdy autor dostal symbolických 5 centů za stažení. Nově vzniklá mikrofotobanka měla úspěch a utěšeně rostla.

Getty kupuje Istock

Jednoho krásného dne roku 2006 se zřejmě majitel a tvůrce Istocku rozhodl, že už má fotobanky dost a prodal ji za $50 milionů společnosti Getty, což je největší fotobanka vůbec. Dle obav autorů na sebe nemilé změny opravdu nenechaly dlouho čekat. Getty sama zaspala nástup internetu a dodnes nedokáže své pozice a potenciálu nového trhu využít. Místo aby se poučili a využili výhod Istocku, zavedli své nevhodné korporátní manýry i tam a Istock a jeho přispěvatelé se postupně stali jakousi dojnou krávou pro Getty, která má finanční potíže. Getty byla roku 2008 prodána společnosti Hellman a Friedman za astronomickou sumu a H&F se zjevně rozhodla ji co nejrychleji vydojit zpět. Roku 2012 byla Getty opět dále prodána společnosti Carlyle group, která má přístup zřejmě ještě bezohlednější než H&F. Situace je o to horší, že Getty měla velmi kontroverzní postupy již dříve a nenasytné a naprosto bezohledné vedení tyto praktiky jen posiluje.

Kontrolovaný slovník

První novinkou z dílny Getty byl kontrolovaný slovník, který umožňuje poměrně slušné a přesné překlady do dalších jazyků a také cizojazyčné vyhledávání. Nápad byl vcelku dobrý, provedení je však spíše katastrofa. Při zasílání fotky na Istock musíte skoro u každého slova zaškrtnout přesný význam. Neskutečné zdržování by ještě člověk nějak přežil, ale slovník je dodnes naprosto stupidní, neumí cizí slova a u spousty běžných slov nabízí úplné nesmysly, popřípadě nezná jakékoliv specifičtější termíny, odborné a zeměpisné názvy, další významy apod. Pokud tedy fotíte specializované fotky, zvířata nebo cestovatelské fotografie, určitě si se slovníkem patřičně zašpásujete. Přestože slovník již funguje 7 let, pořád nějak nezbyl čas a finance, aby se dal trochu do pořádku. Situace je o to horší, že editoři na Istocku vyhazují na základě „špatných“ klíčových slov, jenže problém často souvisí právě s nevydařeným kontrolovaným slovníkem.

Redeemed credits aneb snižujeme provize

Koncem roku 2010 se zřejmě vedení Istocku (potažmo Getty jako majitel Istocku) rozhodlo, že bídná 20 – 25 % provize je vlastně až moc a pro jistotu ji honem snížili na základních 15 %. Aby ale uživatelé tolik nenadávali, vznikl systém tzv. Redeemed credits – tedy klasický systém úrovní. Čím víc máte prodejů, tím více vyděláváte. Kouzlo tohoto systému je však v tom, že dokáže velmi vydatně oškubat i nejlepší fotografy s obrovskými prodeji. Jiné fotobanky sice také mají systémy úrovní, ale ty platí buď za celou vaši kariéru na dané fotobance, nebo se alespoň počítají za posledních 12 měsíců. Takže pokud máte dobrou prodejní historii, nikdy na základní úroveň neklesnete. Zato manažeři Istocku to vykoumali lépe – každý rok se totiž získané prodeje z minulého roku vynulují, takže všichni neexkluzivní uživatelé začínají bez rozdílu na 15 % a exkluzivní na 25 %! Teprve postupně během roku jim provize po procentu postupně stoupá. I ti nejlepší fotografové jsou tak nuceni prodávat týdny za minimální provizi a trvá jim několik měsíců, než se dostanou na vyšší úroveň a provize jim stoupne. Aby se náhodou s postupným růstem portfolií nestalo, že budou úrovně příliš nízko, mění Istock aktuální požadavky každý rok. Může tedy kdykoliv zvýšit kvóty pro dosažení dalších úrovní a tím snížit reálné provize, aniž by došlo ke změně smlouvy. To však snad ani není nutné, protože na pouhých 17 % provize už potřebujete 11 tisíc kreditů, což je asi tak pro 97-98 % všech autorů naprosto sci-fi. Redeemed credits vynesly Istocku první odliv uživatelů a vzápětí po zavedení také bojkot ze strany producentů videa, kteří kvůli drastickému snížení provizí začali bojkotovat novou prémiovou kolekci Vetta. Tato kolekce totiž nabízela videa asi 5x dráž než obvykle, provize z prodeje se však zvýšila jen zcela minimálně.

Hrajeme si s vyhledáváním…

Během roku 2011 provedl Istock nejméně 10 zásadních změn ve vyhledávacím algoritmu „best match“. Popravdě vyhledávání na Istocku nebylo nikdy jeho silnou stránkou, ale změna vyhledávání každý měsíc rozhodně systému neprospěla. Istock se trvale snaží dostat na přední pozice vyhledávání své exkluzivní autory a prémiové kolekce, obojí je samozřejmě několikanásobně dražší, než díla neexkluzivních autorů. Neustálé a často velmi neuvážené změny způsobily velké výkyvy prodejů a podle reakcí po internetu také patřičně naštvaly autory i zákazníky. Masivní zdražení na začátku roku 2011, vnucování předražených kolekcí a nespolehlivé vyhledávání jsou pro fotobanku vždy vražedný koktejl.

Dobrovolně povinný Thinkstock

Manažeři Istocku jistě s nelibostí sledují úspěch svého hlavního konkurenta Shutterstocku, proto se zřejmě rozhodli také představit model předplatného. Nebyl však zaveden přímo na Istocku, ale na dceřinné fotobance Thinkstock. Aby snad nebyla nouze o fotografie, všichni uživatelé museli do září 2011 odsouhlasit účast v prodejích na „partnerských fotobankách“ anebo z Istocku úplně odejít. Cílem bylo samozřejmě donutit autory k nedobrovolné účasti v Thinkstocku. A nabízená odměna? Za každý prodej 28 centů a pro jistotu neposlytujeme ani postupný růst úrovní, ani přehled prodejů.

Partnerské programy obecně jsou problém, protože tzv. partnerů je hodně a vystopovat prodeje je téměř nemožné. Navíc již tak nízké provize ještě rapidně klesají. Istock je v tomto ohledu jasný rekordman v okrádání autorů, protože za některé prodeje dostali autoři i méně než 10 centů! Podobné donucovací praktiky měly samozřejmě za následek odliv autorů a řada dalších začala Istock cíleně bojkotovat a přestali alespoň nahrávat nová díla, popřípadě zrušili exkluzivitu.

Poslední aféra - Google iDrive

V prosinci vyplula na povrch aféra s tichým prodejem 5000 fotografií společnosti Google pro jejich projekt iDrive. Uživatelé iDrive mohou fakticky bez omezení vesele užívat obrázky stažené z této služby Google, včetně různých komerčních aktivit. Istock se samozřejmě jaksi „zapomněl“ uživatelů zeptat, jestli s tímto báječným nápadem souhlasí. Odměna dosáhla neskutečných $12 za jednu fotografii, někteří dokonce dostali jen $6 – tedy cena jen mírně překračující běžnou provizi za prakticky výprodej fotografií ke zcela nekontrolované redistibuci! Takové podmínky nenabízí ani ta nejodvážnější rozšířená licence, jedná se fakticky téměř o plný prodej práv k fotografii – v takovém případě bychom se ovšem bavili o ceně ve stovkách až tisících dolarů. Istock za tuto povedenou taškařici podle neověřených tvrzení inkasoval $240.000 – tedy inkasoval svoji obvyklou nehoráznou provizi ve výši nejméně 75 %. Tentokrát již Istock překročil opravdu všechny meze slušnosti a rozběsnění autoři to dali agentuře pořádně pocítit. Na fóru microstocgroup.com se řada autorů domluvila na tzv. D-day (2. února 2013), kdy smazali část fotografií, popřípadě někteří celá portfolia. I mimo tuto akci řada autorů mazala fotografie a celé účty a řada exkluzivních fotografů zrušila exkluzivitu. Této situace také okamžitě využil Shutterstock a nabídl exkluzivním fotografům speciální postup pro nahrání jejich portfolia. Jen samotný D-day podle uvedených záznamů připravil Istock o více než 50 tisíc fotografií, reálné škody však půjdou spíše do stovek tisíc. Obrovské škody také vzniknou odchodem exkluzivních fotografů, na kterých istock dodnes staví. Mnoho autorů také přestane na Istock nahrávat. Následky tohoto krajně neuváženého a nevýhodného prodeje tedy přišly a ještě přijdou Istock velice draho.

A Getty? Myslíte si, že se agentura autorům alespoň omluvila? Kdepak! Tisková mluvčí naopak oznámila, že už jednají o několika dalších podobných prodejích! Getty dokonce oznámila, že podá žalobu proti online seznamu všech fotografií prodaných Google, který vyrobil Sean Locke. Autoři totiž ani nebyli informováni, které fotografie byly do iDrive prodány!

A co dál?

Majitelé Getty a Istocku se zjevně snaží vymáčknout z fotobank úplné maximum a na autory neberou sebemenší ohledy. Poškozují celý trh s fotografiemi, podráží ceny, porušují psané i nepsané dohody a snaží se vytřískat maximum ať to stojí co chce. Pro Istock to může a nemusí být poslední hřebík do rakve, každopádně u většiny seriózních autorů přišel Istock tímto krokem o poslední zbytek důvěry. Pád Istocku ovšem není nic dobrého, přestože si jej bezesporu zaslouží. Vede totiž k nevyhnutelnému posilování dominantní pozice Shutterstocku a přílišný monopol nevedl nikdy k ničemu dobrému. Shutterstock je nově veřejně obchodovaná akciová společnost a případné korporátní manýry ala Istock na sebe možná nenechají dlouho čekat. Nezbývá proto než doufat, že některé z novějších a podstatně slušnějších fotobank získají dostatečně silnou pozici a udrží přiměřenou konkurenci. Pokud prodáváte, dejte šanci i slušnějším (byť menším) fotobankám a pokud kupujete, snažte se nakupovat jinde než u vydřiduchů jako Getty či Istock.

7 thoughts on “Istock – ždímání autorů v praxi

  1. vitek38

    Protože na istocku neprodávám, vlastně jsem ani nevědel co se s ním stalo. Takže díky za pěkný, satirický článek :).

  2. Miky

    basti - pekne si to napsal. "K problémům nedošlo z ničeho nic, jsou výsledkem dlouhodobé špatné strategie, hamižnosti, bezohlednosti, neúcty k autorům..."

  3. MilousCH

    Pekný článok a pekne zosumarizovaný problém zvaný Istock.
    V tej galérii fotiek predaných Google som našiel aj svoju. Stane sa niečo ak ju u IS zmažem? 🙂

  4. basti

    Smazat ji můžeš, ale už ti to nijak nepomůže. Google už ji koupil a bude ji dál nabízet v rámci iDrive.

  5. wjasi

    Zdravím všechny, kdo zápolí s Istockem. Dal jsem tam první snímky někdy začátkem září 2013. Musím říci, že návštěvnost mizerná a výdělek to samé. Ale vkus může být různý a zájem o mé fotky taky. Každopádně těch několik měsíců do listopadu se alespoň statisticky vždy našel někdo, kdo alespoň si některý snímek prohlídl. No od toho listopadu, jako by utlo. Tak že bych rád fotky stáhl, no koukl jsem na své snímky a nějak nemůžu najít onen správný čudlík, kterým bych je z nabídky odstranil. Má někdo radu?
    wjasi

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *