Skip to content

Jak na přímé zakázky?

Dříve či později se i v kariéře fotobankového fotografa objeví nabídka přímé zakázky. Může to být portrét pro příbuzné, svatba, nějaká drobnost pro známé nebo náhodného zákazníka. Je potřeba správně odhadnout své schopnosti a možnosti a také zakázku samotnou.

Zhodnocení vlastních možností a vybavení

Vybavení
Vybavení

Prvními „zákazníky“ budou zřejmě příbuzní či známí, kteří často nemají o skutečné náročnosti svého požadavku představu. Může to být zajímavá příležitost k získání nových zkušeností, ale raději se držte při zemi. Kriticky zhodnoťte vlastní schopnosti a potřebné vybavení, vyhnete se pozdějšímu stresu a zklamání.

Pokud například nemáte zkušenosti z focení svatby anebo sportu, zkuste to nejdřív raději „nanečisto“. Akce není ateliér a dobrý snímek zmeškáte jen jednou. Kvalitní vybavení nestačí, musíte s ním také umět pohotově zacházet. Nákup nového blesku anebo objektivu těsně před akcí rozhodně není dobrý plán. Zkuste si několik menších „zakázek“ pro známé zadarmo a teprve potom se ucházejte o skutečné komerční zakázky. V případě zakázky za peníze se očekává určitá kvalita a mohli byste narazit.

9 bodů pro zhodnocení zakázky

-         je honorář tak vysoký, že ho nemohu ignorovat?
-         jsou zde další možnosti k využití zhotovených fotografií? (např. fotobanky)
-         má akce, focený námět či zákazník, významný vliv na reputaci?
-         přinese mi zakázka další zkušenost?
-         přinese zakázka vstup do těžko přístupné části trhu?
-         je zakázka důležitá pro moji kariéru či portfolio?
-         bude mě zakázka stát příliš času, peněz anebo mě jinak omezí?
-         mám na zakázku potřebné vybavení?
-         mám na zakázku potřebné dovednosti?

Jak stanovit cenu a přínos zakázky?

Cestovatelská fotografie
Cestovatelská fotografie

Předchozí seznam umožňuje komplexní zhodnocení zakázky nejen s ohledem na peníze. Počítání okamžitého zisku může být velmi krátkozraké a zbytečně svádí k odmítnutí zajímavých příležitostí. Pokud není zakázka příliš časově a finančně náročná, ale přinese další zkušenost a reference, může se vyplatit. I v případě méně zajímavé a málo placené zakázky může být možnost vytvořit fotografie, které se později dají prodat na fotobankách a podstatně vylepšit rozpočet akce. Na začátku kariéry je důležité zejména získat reference a cena je až druhořadá. Na druhou stranu nejde vše řešit zdarma a omlouvat příliš nízké ceny získáváním zkušeností. Většina uvedených faktorů by měla být v rovnováze.

Jaká jsou úskalí přímých zakázek?

Častým problémem jsou dodací termíny, zejména začátečník často nemá představu o náročnosti větších akcí. Nafotit akci je často ten menší problém, ale následně strávíte 3 x tolik času u počítače vybíráním a upravováním fotek. Nějaký čas spotřebuje i komunikace s klientem, takže nepočítejte cenu zakázky jen na základě času na focení. Na samotné focení berte maximum vybavení, všechno zálohujte a na všechno si nechávejte rezervy. Seňor Murphy je všudypřítomný a klienti nemají pro případné nehody příliš pochopení.

Komerční zakázky a klienti

Produktová fotografie
Produktová fotografie

Stěžejní částí zakázky je komunikace s klientem. Domluvte si předem jasné podmínky pro obě strany, zejména termín focení a dodání, cenu a datum splatnosti. Vyhnete se pozdějším dohadům a výmluvám. Nedorozumění a pozdější přidávání požadavků či problémy s placením jsou bohužel zcela běžné. Pokud si nedokážete jasně stanovit podmínky, může s vámi zákazník manipulovat. Pozor na lhůty, zejména levné zakázky mají často vražedné termíny a dobře si rozmyslete, jestli je to možné zvládnout.

Závěr

Pokud s přímými zakázkami začínáte, raději postupujte pomalu a na jistotu. Důvěru klienta ztratíte jen jednou. Držte se předem jasně domluvených podmínek a nenechte se zmanipulovat zákazníkem. Zvažujte všechny potenciální přínosy akce a nehodnoťte zakázku na základě pouhé ceny. Dobře zvažte své schopnosti a potřebné vybavení, vyhnete se problémům při focení. Photoshop nezvládne napravit všechno.

1 thought on “Jak na přímé zakázky?

  1. Pingback: Jak začít vydělávat na mikrofotobankách?StockPhotography.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *