Skip to content

Jak na vlastní webovou stránku v deseti bodech

Má smysl zakládat vlastní webovou stránku? Určitě ano! Je to velice důležitý marketingový nástroj, který vám umožní konsolidovat aktivity na webu. Můžete vytvořit jakousi křižovatku vašich aktivit. Vlastní webová stránka také dodává dojem profesionality. Většina dobrých fotografů prodává málo nebo vůbec, protože stále nepochopili, že 80% je marketing a pouze 20% fotky. Nedělejte stejnou chybu!

1. Vyberte si doménu

Pokud nechcete vypadat jako šupáci, určitě si kupte vlastní doménu. Cena je okolo 200,- Kč za rok. Otázkou zůstává přípona. Pokud vaše aktivity probíhají v rámci ČR, kupte si .cz doménu, jestli v zahraničí, zvolte .com. Domény .eu příliš nedoporučuji a .net nebo .org nemají zdaleka takový zvuk jako .com. A určitě se vyvarujte domény .info. Jak vybrat název domény? První a naprosto zásadní je vybrat doménu maximálně o dvou slovech, eventuelně v horším případě dvě slova a předložku. Doména by neměla obsahovat diakritiku, podtržítka nebo pomlčky! Otázkou názvu domény je zdali vaše jméno nebo nějaký název, slovní spojení apod. Pokud chcete propagovat sebe, raději volte svoje jméno, například já mám osobní web na burival.com. Ale jestli fotíte určité vysoce vyhraněné téma, je lepší zkusit cílit na toto téma. Třeba fotím minerály, tak jsem koupil doménu photographingminerals.com. Název domény musí být pro lidi snadno zapamatovatelný a nést patřičné ovoce ve vyhledávačích.

2. Zajistěte si kvalitní a spolehlivý hosting

Výběr hostingu je velice důležitý a nevyplatí se hledat nejlevnější řešení. Chcete spolehlivý, rychlý, dobře programově vybavený a cenově dostupný hosting. Vykašlete se na různé služby zadarmo. Jejich podpora je často otřesná, výpadky běžné, připojení pomalé a zabezpečení bývá problém. Osobně používám pro několik svých projektů velmi solidní hosting od Blueboardu, celoroční provoz stránek mě i s doménou vyjde na necelých 1400,- Kč a nemusím řešit žádné nastavování domény, hlídání termínů, instalování programů, dostupný prostor ani výpadky. Samozřejmě je spousta dalších možností, zatím jsem ale za 8 let nenašel dostatečně přesvědčivou konkurenční nabídku.

3. Zajistěte návrh stránky

Doba zbastlených webů je pryč, raději návrhu věnujte trošku úsilí nebo si raději najměte někoho schopného. Například na webtrh.cz můžete zadat konkrétní poptávku a určitě se najde dostatek šikovných a levných webdesignérů. Raději investujete nějakou tu tisícovku do pořádného návrhu, než abyste měli nepřehlednou a polofunkční stránku. Menší web i s návrhem pořídíte do 3 tisíc, složitější stránky se obvykle vejdou do 10 tisíc. Pokud si někdo řekne víc, tak je zloděj. Raději se vyhněte větším firmám a pohledejte mezi živnostníky, pracují citelně levněji. Samozřejmostí je proklepnout si předem reference. Připravte si předem zhruba co byste na stránce chtěli mít a zatímco bude probíhat tvorba návrhu, věnujte se dalším dvěma bodům tohoto seznamu. V žádném případě nedělejte stránky vyžadující příliš mnoho scrollování a šoupání myší a určitě si odpusťte vyskakovací okna nebo galerie ve flashi. Všechno toto uživatele bezmezně rozčiluje a flash je navíc krajně nespolehlivý a pomalý.

4. Zkompletujte texty

Naprosto zásadní a nejdůležitější text je něco o vás. Jakmile je stránka neosobní a neobsahuje kontakt, okamžitě její důvěryhodnost klesá o 90%! Od začátku musí být jasné čí je to stránka a o čem je. Pokud excelujete v určitém specifickém poli fotografie, cestujete na zajímavá místa nebo máte nějakou zajímavou vychytávku, napište o tom. Vyhledávače milují text a návštěvníci se rádi vrací na weby se zajímavými a užitečnými informacemi. Není na škodu věnovat dostatek pozornosti gramatice a typografii.

5. Vyberte fotky

Vyberte údernou a dostatečně zajímavou kolekci. Fotky musí být přehledně roztříděné, perfektně upravené a popsané. Vybírejte jen to nejlepší, víc než 100 fotek na osobní stránku není třeba. Chcete vystavit to nejlepší a ukázat své kvality, ne založit vlastní fotobanku! Nepleťte na sebe bič v podobě obřích galerií, raději návštěvníky směřujte do svých portfolií na fotobankách nebo do galerií na webu.

6. Naplňte obsah webu

Grafický návrh je hotový, texty napsané a fotky nachystané. Teď musíte celý web naplnit a dostat na internet. Buď sami nebo s pomocí webdesignéra doplňte do připraveného návrhu obsah. Projděte pečlivě celý web a opravte všechny chyby. Určitě tam nějaké budou a nepůsobí to vůbec dobře. Potenciálního klienta určitě neohromíte hrubkami nebo množstvím překlepů.

7. Optimalizujte

Znovu projděte celý web. Je vše jasné a přehledné? Jsou všechny texty dobře čitelné? Lze bez problému zvětšit či zmenšit velikost písma? Nerozhodí se celý web při změně velikosti okna prohlížeče? Dále věnujte velkou péči nadpisům, odkazům a titulkům u fotek. To jsou totiž hlavní páky a vy z nich chcete vytěžit maximum. Nadpisy musí být úderné, přitáhnout pozornost návštěvníků a zároveň obsahovat klíčová slova pro vyhledávače. Běžný návštěvník vám dá maximálně 5 vteřin – co ho okamžitě nepřitáhne, je ztraceno.

8. Bez propagace návštěvnost nebude

Naprosto zásadní je zaregistrovat stránky do vyhledávačů. Je spousta služeb nabízejících registraci do X00 vyhledávačů super levně – to přesně nechcete. Google vás najde sám, ale lze mu přidat stránku i ručně. Do Seznamu a Jyxo se raději přidejte sami, samozřejmě pouze pokud máte stránky česky. Další vyhledávače jsou pro vás vcelku nepodstatné. Velmi důležitý je tzv. linkbuilding (budování odkazů). Vykašlete se na spamování všude možně a raději miřte na kvalitu. První a velmi vydatný zdroj návštěvnosti může být Facebook, není od věci občas poslat nějakou novinku, odkázat na fotku nebo článek na svém webu apod. - samozřejmě přiměřeně! Druhá důležitá sociální síť je Twitter, ostatní asi nemají pro našince význam. Dalším zdrojem kvalitní návštěvnosti jsou komentáře ve fórech a na dalších stránkách, samozřejmě komentujte vždy k tématu. Také není na škodu mít odkaz v signatuře v emailu nebo na fotografickém fóru. A stále ještě funguje stará dobrá výměna odkazů se spřízněnými weby. Dnešní online podnikatelé pravidelně zapomínají na offline aktivity. Dejte si webovou adresu na vizitky, firemní razítko, nalepte si ji vzadu na auto, pište ji do faktur...

9. Sledujte statistiky návštěvnosti

Nainstalujte si nějaký analytický nástroj pro sledování návštěvnosti jako je Google analytics nebo Toplist. Pokud použijete již zmiňovaný hosting u Blueboardu, dostanete v ceně příjemné statistiky návštěvnosti Awstats. Sledujte odkud k vám proudí největší návštěvnost a na jaká slova a fráze vás najdou vyhledávače a postupně tyto zdroje posilujte. Pokud naopak odněkud návštěvnost neproudí a měla by, je asi na čase zjednat nápravu. Je také vhodné sledovat, jak dlouho se návštěvníci zdrží. Běžně odejde polovina návštěvníků do 30 sekund, ale pokud je toto číslo příliš vysoké, zřejmě je stránka málo přitažlivá nebo nepřehledná. Také sledujte chyby „404 stránka nenalezena“ a „neautorizovaný přístup“. První jsou většinou překlepy, ale občas je důvodem i nefunkční odkaz. Druhé jsou někdy chyby, ale mohou to být i pokusy o hack.

10. Pravidelně aktualizujte

Stejně jako u fotek, nelze jednorázově něco poslat a čekat, co bude. Pokud chcete kvalitní a rostoucí návštěvnost, musíte stránky průběžně aktualizovat. Posílat nové fotky, novinky nebo přidávat sem tam nějaký článek. Na tomto zkrachuje 90% všech webů – během půl roku dojde nadšení, aktualizace neprobíhají a návštěvnost prakticky vymizí. Vy chcete, aby se návštěvníci (potenciální klienti) pokud možno vraceli a tak jim musíte něco nabídnout. Neřešte maniaky, co aktualizují blog každý den, ale aspoň jednu aktualizaci měsíčně by to chtělo.

2 thoughts on “Jak na vlastní webovou stránku v deseti bodech

  1. Matouš

    K těm odkazům bych ještě doplnil Google+, spousta lidí sice tvrdí, že je mrtvý, ale je to nebetyčná hloupost. Navíc je hodně těsně propojený s vyhledáváním Google...

  2. basti

    Naprosto souhlasím, některé nové SEO pokusy jednoznačně dokazují značný vliv Google+. V době tvroby tohoto článku ale zdaleka nebyl tak důležitý a rozšířený jako dnes.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *