Skip to content

Jak na klíčová slova u fotek?

Základy popisování fotografií a tvorba klíčových slov. Klíčová slova jsou doslova branou k vašim fotografiím, věnujme jim proto náležitou pozornost.

Jedná se o velice důležitý prvek, je to totiž hlavní brána kudy k vaší fotografii přichází klienti. V zásadě by se dalo říci, že je důležité vystihnout vše podstatné na fotografii, zároveň ale není žádoucí přidat klíčových slov příliš mnoho. Hned si vysvětlíme proč. Klient totiž hledá něco konkrétního a čím víc slov je pod fotkou, tím více kombinací lze vytvořit. I v případě, že zadáte správná klíčová slova, může fotografie skončit jako výsledek vyhledávání něčeho úplně jiného. Např. máme na fotografii starou vázu a mladou ženu  - klíčová slova „mladá, žena, stará, váza“ jsou první co vás napadne. Jenže výsledkem vyhledávání „stará žena“ bude i tato fotografie, protože počítač mezi klíčovými slovy nerozlišuje a narozdíl od člověka nevidí, že je to nesmysl. Klient pak tedy vidí ve výsledcích i fotografie zdánlivě zcela nesouvisející s hledanými výrazy. Pochopitelně čím více klíčových slov zadáte, tím více vznikne i potenciálních nesmyslných výsledků.

Mezi klíčová slova patří určitě všechny podstatné předměty a činnosti na fotografii, naopak tam nepatří zbytečně mnoho abstraktních a obecných termínů. A rozhodně tam nepatří žádné nepodstatné nebo nevýrazné prvky snímku – to, že je kdesi na obzoru stěží rozeznatelný strom, ještě neznamená, že má být i v klíčových slovech!

Teoreticky by pro fotografa bylo výhodné zadávat klíčových slov maximum, protože se pak fotografie objevuje jako výsledek více hledání (i něčeho zcela jiného) a tím pádem je  i větší šance fotografii prodat. Má to ale háček. Pokud klient hledá něco konkrétního (a tak to většinou je), nechce se přehrabávat stovkami úplně jiných fotek než hledal. Pokud to přesáhne únosnou mez, odchází jinam.

Někteří fotografové dokonce schválně zadávají oblíbená klíčová slova  k fotografiím, které s tématem vůbec nesouvisí. Tato činnost se anglicky označuje jako „keyword spaming“ a obecně je považována za velice nevhodnou, zejména ze strany fotobank. Fotografové kteří, ať už úmyslně či ne, zadávají příliš mnoho podružných nebo nevhodných klíčových slov škodí i sami sobě. Pokud totiž klient odejde, dost často už se nevrátí. Fotobanka neprodá, tudíž  méně vydělá a tudíž i méně investuje, například do zlepšení služeb, reklamy nebo zvýšení provize fotografům. Zadávání klíčových slov je tedy velice důležitou součástí prodeje a má na případný zisk velký vliv.

2 thoughts on “Jak na klíčová slova u fotek?

  1. Pingback: Používání IPTC tagů pro popis fotografií | StockPhotography.cz

  2. Pingback: 5 pravidel pro úspěšný prodej na fotobankách | StockPhotography.cz

Comments are closed.