Skip to content

Kompletní průvodce focením ohňostrojů

ohňostrojFocení ohňostrojů není žádná velká věda, ale je potřeba dodržet pár věcí. V článku si můžete přečíst lety ověřený postup z několika Silvestrů a řady akcí na brněnských soutěžích ohňostrojů. V Brně právě začíná letošní ročník Ignis Brunensis, tak si to můžete vyzkoušet naživo. A mimochodem ohňostroje jdou i celkem dobře prodat.

Jaké je třeba vybavení?

Naprosto nezbytnou nutností je stativ a manuální nastavení expozice, bez toho to opravdu nejde. Ideální je samozřejmě zrcadlovka, nejlépe s výklopným displejem a možností živého náhledu. Příjemná je i drátěná spoušť, ale s širokým ohniskem to jde klidně mačkat i ručně přímo na stativu. Ohnisko objektivu celkem dost zásadně limituje vaše možností. Pokud jste příliš blízko místa odpalu, je často i 28 mm (eq. na kinofilm) málo a potřebujete trochu větší odstup. Obvykle je to ale docela použitelné z běžných vyhlídek blízko ohňostroje. Pokud fotíte z velkých vzdáleností, je naopak ideální mít ohnisko 200 mm a více. Nezbytnou součástí je také dostatečně teplé oblečení a nepromokavá bunda, k ochraně foťáku na stativu se hodí deštník. V zimě přibalte radši i termosku, za hodinku postávání na stanovišti pěkně vymrznete.

chyby při focení ohňostrojů

Výběr místa je zásadní

Pokud máte v plánu fotit ohňostroj, zjistěte si dostatečně dopředu, kde přesně bude. Bohužel pořadatelé obvykle zveřejní místo, ale ne přesné místo odpalu. To může být zádrhel v případě lokality ve městě, protože ohňostroj může být nečekaně za budovou nebo jinou překážkou, případně vám do výhledu trčí dráty a podobně. Ideálně si na místo zajděte dostatečně dopředu a nejlépe hodinu předem zaberte vyhlédnuté místo. Davy návštěvníků se většinou začínají trousit půl hodiny předem a pak už jste kolikrát bez šance. Druhou možností je využít vyhlídky z větší vzdálenosti a fotit teleobjektivem, ne vždy je to však možné a není snadné taková místa najít.

špatné počasí při ohňostroji

Pozor na počasí

Další nebezpečnou proměnnou je počasí. Nejhorší varianta je silný déšť či naopak těsně po dešti, bezvětří a mlhavo. V takovém případě se šance na slušnou fotku blíží nule. Ideální je sucho a mírný větřík, který odfoukne kouř z výbuchů, který se jinak (zejména za vlhka) drží na místě a po prvních 3 minutách už vidíte akorát barevně blikající mlhu. Za vlhka se snažte být ohňostroji co nejblíž, za ideálního počasí můžete fotit klidně teleobjektivem z dálky. Ideální směr větru je do strany, v poněkud horším případě od stanoviště směrem k ohňostroji. Vítr od ohňostroje směrem ke stanovišti fotografa je velmi špatný a je lepší se ihned přesunout.

Silvestrovský ohňostroj v centru Brna

Ostření

Jedním ze zásadních problémů je ostření, protože v noci nemůžete spoléhat na autofokus. Dostatečně předem si postavte stativ na vybrané místo, zaostřete na místo odpalu a udělejte pár testovacích snímků. Vyzvětšujte si na displeji fotografii na maximum a ujistěte se, že je vše ostré. Testovací snímek vám také pomůže odhalit případné problémy v záběru, často si až na fotce všimnete rušivých prvků. Ověřené zaostření zafixujte v manuálním režimu a dál už na něj nesahejte!

špatný expoziční čas při focení ohňostroje

Expozice

Většina začátečníků bude mít velký problém s volbou expozice, ohňostroj je trochu problém a bez manuálního režimu se neobejdete. Ohňostroj je velice jasný a kontrastní, nastavte proto iso na 100 a clonu na f11. Pokud nemáte fullframe, vyhněte se clonám nad f14, jinak vám difrakce nadělá na ostrosti pořádnou paseku. U mnoha objektivů je kresba na f18 horší jak na f4!

Soutěžní ohňostroje Ignis Brunensis na přehraděČas je věcí osobních preferencí, já nejčastěji používám 5 vteřin a podle potřeby někdy až 10 vteřin. Mnoho fotografů a dokonce i profesionálů fotí rychlé sekvence nebo příliš krátké expozice o délce maximálně 1-2 vteřin. Někdy to může přinést zajímavé výsledky, ale podle mých zkušeností to obvykle moc dobře nefunguje. Jakmile dáte čas pod 3 vteřiny, musíte mít velké štěstí, abyste zachytili výbuch kulové pumy celý. To se vám obvykle tak snadno nepovede, protože pokud není trasa vypálené kulové pumy vidět, nemáte vůbec tušení kdy zmáčknout spoušť. Při časech okolo 5 vteřin máte minimálně vteřinu tolerance. Naopak delší časy jsou poněkud problematické, protože se do jedné expozice vejde víc výbuchů a výsledky se nedají odhadnout. Když je tvůrce ohňostroje nemehlo a rychle po sobě vpálí několik kulových pum do jednoho místa, máte na fotce akorát vypálený flek nebo barevný guláš. Zejména jsou problematické bílé magnéziové pumy, které jsou velmi jasné. Na druhou stranu můžete při troše štěstí zachytit parádní kompozici, takže to chce prostě zkoušet. Každý ohňostroj je trochu jiný a ideální čas se nedá předem odhadovat, 5 vteřin je vyzkoušená univerzální volba.

Je samozřejmě velmi vhodné fotografovat na maximální rozlišení do RAW formátu, protože expoziční rozstřel ohňostroje je obvykle nejméně 2 EV oběma směry a s tím už v JPEGu moc nenaděláte. Nemusíte pak ani řešit vyvážení bílé, ale většina fotoaparátů si s ním celkem bez problémů poradí.

Co dělat v průběhu ohňostroje?

V průběhu ohňostroje obvykle nemáte moc času na nějaké nastavování a musíte pálit jednu expozici za druhou. Vyplatí se však nezmatkovat a pokud jsou vidět trasy odpálených kulových pum, mačkejte spoušť vždy až když puma vyletí výš, abyste zachytili výbuch v celé kráse. Hned po prvních pár snímcích zkontrolujte na displeji zaostření a případně přenastavte expozici, pokud jste výrazně mimo. Pro focení je ideální živý náhled na výklopném displeji, nemusíte se pak krčit u stativu a kontrolovat kompozici. Obvykle jste trochu do strany a moc vysoko nebo nízko, takže je to třeba hned na začátku zkorigovat. Počáteční kontrola je velmi důležitá, sice přijdete o 2-3 snímky, ale zachráníte tím spoustu dalších.

Soutěžní ohňostroje Ignis Brunensis na přehraděBěhem ohňostroje nezoomujte a nepřeostřujte, není na to čas a při přezoomování si většinou rozhodíte zaostření a přiblížené snímky budou rozmazané. Raději foťte na širší ohnisko a případně to potom ořežete. S expozicí se moc manipulovat nevyplatí, dopředu beztak nevíte, jestli další puma bude jasně bílá (přepal) nebo jestli bude nevýrazná (podexpozice). Výše uvedené expozice jsou vyzkoušené na mnoha ohňostrojích a f11 je poměrně univerzální nastavení. Nevydařenými snímky se nevzrušujte, je potřeba prostě cvakat a pár dobrých se najde. Z většiny ohňostrojů přivezu 50-100 záběrů, ze kterých třetinu ihned mažu. Ze zbytku bývají v ideálním případě 2-3 dobré záběry a okolo 5-10 použitelných. Na tréning bývají ideální soutěžní ohňostroje Ignis Brunensis na brněnské přehradě, protože je zde několik dobrých pozorovacích míst a ohňostroje jsou dlouhé okolo 20 minut.

1 thought on “Kompletní průvodce focením ohňostrojů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *