Licence pro Google Ads na Dreamstime

google-dt-dealMožná jste zaznamenali na Dreamstime větší množství prodejů za $2. Jedná se o prodej licencí pro novou spolupráci Dreamstime a Google. Celá akce je částečně kontroverzní, protože detaily dohody jsou tajné a není zcela jasné, jak bude dohoda fungovat.

Jak nová dohoda s Google funguje?

Přestože se dohoda poměrně zásadně týká i autorů, je tajná. Dle informací Serbana Enache (CEO Dreamstime) si Google v současnosti vybral obrovské množství fotografií a ilustrací pro použití ve svých reklamních kampaních AdWords. V první fázi je každé takové užití zaplaceno sumou $2 za každé dílo a platí na jeden rok. V další fázi se Google rozhodne, které fotky a ilustrace bude nadále používat a za každé užití zaplatí rozšířenou licenci W-EL. Kdy a jak přesně se bude další fáze řešit zatím není jasné.

Z dohody šlo vycouvat pouze úplným zákazem partnerských prodejů do 31. ledna 2015. Takže pokud jste zaznamenali v poslední době prodeje za $2, už budete součástí této dohody. Podle zpráv na fórech se jednalo o velice masivní kampaň a většina uživatelů podobné prodeje má, někteří i několik desítek.

Co budí vášně?

Řadě uživatelů vadí to, že Google vlastně není koncový zákazník. Prostě jednorázově nakoupí licence a následně je mohou používat milióny jeho klientů. A protože Google logicky statistiky inzerce nezveřejní, nejde vůbec odhadovat o jaké množství užití půjde. Nápadně to připomíná krajně kontroverzní dohodu Google Drive a Getty/iStock, na Dreamstime alespoň dostali uživatelé šanci z dohody vycouvat.

Mnohde je tento kontroverzní obchod Dreamstime srovnáván s dohodou Facebooku a Shutterstocku – tam ale Facebook pouze zprostředkovává prodej a koncový zákazník platí za každé užití. Autoři by pochopitelně preferovali tento typ dohody – nedochází k nekontrolovatelnému šíření a navíc oni i fotobanka víc vydělají.

Pro a proti

Řada lidí argumentuje tím, že takto mají aspoň něco – často u fotek, které se nidky dřív neprodaly. Pokud dojde i na W-EL licence, bude to jistě příjmené zlepšení rozpočtu. V případě až desítek licencí u některých uživatelů a předpokládané provizi okolo 50 % bude výdělek jistě pěkný.

Na druhou stranu je podobná dohoda velice nebezpečný precedens. Silné korporace jako Google si mohou vynutit tajnou dohodu s fotobankami a uživatelé nezmůžou nic. Problém je, že korporace nakoupí fotky a ilustrace a následně je zdarma distribuuje milionům svých klientů zcela zadarmo. Kromě směšné ceny za takové užití je další zádrhel v nekontrolovatelné další distribuci. Jakmile je něco zadarmo, lidé mají tendenci to dále zadarmo šířit, sdílet, kopírovat a používat bez ohledu na případná omezení.

Nabídka okamžité platby až milionů $$ je pro řadu agentur velice lákavá – zejména pro ty menší. Jako obvykle se na dlouhodobé následky příliš nehledí, příklady jako iStock, Getty a Dollar Photo Club mluví za vše.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *