Pinterest – sdílejte (cizí) fotografie!

Logo PinterestuPřed nějakou dobou se na internetu objevila sociální síť zaměřená na fotografie. Teoreticky by měli fotografové jásat, bohužel opak je pravdou. Pinterest se chová hůř než většina sdílecích serverů – nejenže masově sdílí kradený obsah, ale navíc ho i sám krade a ještě k tomu poskytuje nástroje uživatelům.

Pinterest je nástroj pro sdílení (cizích) fotografií

Pinterest je obrazová sociální síť. Můžete vytvářet vlastní vývěsky (board) a na ně připínat (pin) různé fotografie. V podmínkách užití se sice píše, že smíte nahrávat pouze své fotografie, realita je však zcela jiná. Za vše hovoří motto Pinterestu: „Pinterest lets you organize and share all the beautiful things you find on the web.“

Pinterest byl vytvořen ke sdílení jakýchkoli fotografií a případné zneužívání cizích fotografií bylo uživatelům maximálně usnadněno. Můžete „pinovat“ fotografie z cizích webů co hrdlo ráčí, žádné technické překážky, žádné kontroly. Obrovským problémem je zejména to, že většina lidí přemýšlí stylem „co je na internetu, to je zadarmo“. A Pinterest v nich toto mínění nejen posiluje, ale ještě jim rozkrádání cizího obsahu neskutečně zjednodušuje.

Ale vždyť Pinterest odkazuje na zdroj!

Mnoho lidí si myslí, že pokud odkážete na původní zdroj, nejde o krádež. To je samozřejmě omyl. Jednoduše řečeno, něčí obsah byl bez svolení zkopírován a zobrazen na cizím webu. Cizí web získává díky kradenému obsahu návštěvnost a z návštěvnosti získává peníze prostřednictvím reklamy. Někteří argumentují, že autor alespoň získá zpětný odkaz na svůj web a tím se zvýší jeho popularita a návštěvnost. Ani to bohužel v případě Pinterestu není pravda, protože Pinterest při „pinu“ fotografii fyzicky zkopíruje k sobě na server a při jakémkoliv dalším „repinu“ již neodkazuje na původní zdroj, ale sám na sebe! Pokud tedy není přímo na fotografii uveden původní autor, nelze ho dohledat. Takže autor nakonec z „pinu“ fotografie nemá ani ten zpětný odkaz.

Sociální síť Pinterest
Sociální síť Pinterest

Pinterest poškozuje autory kvůli duplicitnímu obsahu

Internetové vyhledávače vůbec nemilují duplicitní obsah a proto zpravidla kopiím snižují důležitost. Reálným následkem je například to, že pokud budete kopírovat cizí obsah, propadnete se ve výsledcích vyhledávání a uživatel vás prostě nenajde. Problém je v tom, že například Google neřadí duplicity podle data publikace, ale podle důležitosti stránky. Velkým faktorem v důležitosti je i velikost webu a počet aktualizací. Zde pochopitelně bude stránka fotografa či nějaký blog těžko konkurovat sociální síti s miliony uživatelů. Ve výsledku nebude za duplicitu potrestán Pinterest, ale původní autor!

Fotobanky a Pinterest

Některé fotobanky, jako například Dreamstime, se okamžitě chytily módní vlny a přes zuřivé prostesty autorů nabízí „pin“ tlačítko u fotografií přímo na stránkách fotobanky. Argumentují například zvýšením návštěvnosti, odkazem na autora a snadnějším výběrem pro zákazníka. To všechno je bohužel naprostý nesmysl. Pinterest není prodejní kanál a tím pádem nelze očekávat nákup fotografií, ale spíše jejich další rozkrádání. Zpětný odkaz se u "repinů" konat nebude a původní "pin" odkazuje na fotobanku a nikoliv fotografa, takže autor z toho žádný prospěch nemá. Fotobanky se místo férového zastupování fotografů snaží prostřednictvím Pinterestu zdarma získat zpětné odkazy a propagaci, samozřejmě na úkor samotných autorů.

Lze Pinterest reálně a legálně využít?

Sociální síť na sdílení fotografií byla jen otázkou času, protože poptávka je velká. Nicméně konkrétní řešení v podobě Pinterestu je poměrně nešťastné. Pinterest lze reálně využít v podobě vlastních galerií či jiných forem prezentace portfolia a také je vhodný pro použití například infografik. Sociální síť s miliony uživatelů může být vítaným zdrojem návštěvnosti.

Pinterest získává neomezená práva k nahraným fotografiím

Nahráváte své fotografie na Pinterest? A víte, že jste tím Pinterestu dali neomezená, převoditelná a nezrušitelná práva k jakémukoliv dalšímu užití? Pinterest tak může vaše fotografie vesele zdarma používat pro své účely, vyrábět produkty z vašich fotografií nebo je dokonce dále přeprodávat, a vy neuvidíte ani korunu. Sluší se však poctivě přiznat, že většina ostatních sociálních sítí ma k uživateli nahranému obsahu naprosto stejný přístup jako Pinterest. Pokud tedy nahráváte fotografie na sociální sítě, označte je vodoznakem a nenahrávejte je ve velkém rozlišení.

Má Pinterest nějakou zodpovědnost?

Podle smluvních podmínek za vše ručí ten, kdo fotografie na Pinterest nahrál. Fakticky to ale nemůže fungovat u "repinu", protože se již jedná o fyzicky zkopírovaný obsah. Majitelé Pinterestu samozřejmě jakoukoli žalobu okamžitě přehrají na toho, kdo má fotografie na svém "boardu" a ten bude stíhán. Pinterest šikovně využije DMCA (Digital Millenium Copyright Act) a popře jakoukoliv odpovědnost za obsah nahraný uživateli. Nicméně plně se žalobě vyhnout nemůže, protože DMCA posuzuje ještě několik dalších kritérií. Například porovnává množství legitimního a kradeného obsahu a hodnotí nástroje webu z hlediska možností zneužití. Z tohoto hlediska je Pinterest jednoznačně vinen, protože většina jeho obsahu je kradená a nástroje pro sdílení nemají žádná omezení. Fotografové však nemají žádné silné svazy, jako mají například nahrávací a filmová studia, proto je vážná žaloba poměrně málo pravděpodobná.

Kradený obsah na Pinterestu lze nahlásit, ale…

Pokud na stránkách Pinterestu naleznete své ukradené fotografie, můžete vyplnit žádost o stažení obsahu podle pravidel DMCA a zaslat ji písemně na adresu Pinterestu v Kalifornii. Bohužel tak musíte učinit pro každé zneužití zvlášť a to je v případě stovek „repinů“ prakticky neřešitelný problém. Další zádrhel je to, že uživatel, který kradený obsah nahrál, může DMCA stížnost odmítnout a vy máte pouhých 10 dní na dodání právních podkladů poštou. To je v případě žádosti z ČR většinou neřešitelný problém. Pinterest fakticky využívá zákonných obstrukcí, aby byly stížnosti maximálně komplikované a drahé a vyhnul se tak náporu rozběsněných autorů, které okrádá.

2 thoughts on “Pinterest – sdílejte (cizí) fotografie!

  1. Pingback: Sociální sítě - loupíme ve velkém | StockPhotography.czStockPhotography.cz

  2. Pingback: Proč nenahrávat obrázky na sociální sítě? | DigiNomad.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *