Skip to content

Proč je velký stativ často horší než malý?

Profesionální stativ ManfrottoAneb jak jsem dospěl k závěru, že těžký a tuhý stativ je sice teoreticky báječný, v praxi ale často nepoužitelný. Velký stativ je totiž těžký a neskladný a tak nakonec často zůstane doma. Opravdu tak nutně potřebujeme nezničitelný robustní stativ? Jsou i jiná řešení, jak cestovat nalehko a neproměnit se v soumara?

Teoretické minimum o stativech

Teoreticky by stativ měl být co nejtužší, tedy co nejodolnější proti vibracím, větru apod. a dále by měl mít poměrně značnou maximální a minimální pracovní výšku. Z toho v podstatě vyplývá, že potřebujeme co nejtěžší a největší stativ o minimálním počtu pohyblivých částí. Těžký profesionální stativ s mohutnými a dlouhými třísegmentovými nohami a těžkou hlavou o velké nosnosti je ideální. Tedy alespoň do doby, než opustíte studio a musíte se s tím krámem vláčet. Samozřejmě se netřese jak osika, odolává větru, má příjemnou pracovní výšku a nerozloží se pod 3 kg těžkým teleobjektivem. Otázka je, jak moc tyto vlastnosti využijete.

Obvykle se doporučuje, aby nosnost stativu byla 2x větší, než maximální plánovaná zátěž. To je ovšem velmi paranoidní předpoklad, protože pak prakticky se zrcadlovkou vždy skončíte u stativu nad 5000 Kč a nad 50 cm délky. I menší stativy bez problému unesou zrcadlovku se základním nebo lehčím teleobjektivem. V nabídce zásadně převládají lehoučké stativy do nosnosti okolo 1 kg, nebo naopak příliš velké bytelné profi stativy s předimenzovanou nosností. Pokud chcete stativ do 45 cm délky i s hlavou a nosnosti cca 2-3 kg, moc možností nemáte.

Raději bych volil stativ s nezávislým nastavením polohy nohou (tzn. nemá nohy pevně spojené) a poněkud solidnější konstrukce, nejlépe kov nebo karbon. Levné plastové stativy zrovna nevynikají ani konstrukcí, ani nosností a jejich životnost je dost malá, o komfortu práce nemluvě. Velmi vhodná je rychloupínací destička. S hlavou těžko radit, někomu vyhovuje třícestná, někomu dvojcestná videohlava a někomu kulová hlava. Nejlepší je vše předem řádně vyzkoušet. S nosností bych to nepřeháněl, pokud nebudete stativ vysouvat úplně na maximální výšku a nebudou nepříznivé povětrnostní podmínky, většinou unese zhruba to, co výrobce udává (tedy nikoliv polovinu). Prodejci by vám samozřejmě nejradši vnutili co nejdražší a zbytečně předimenzovaný stativ, ale je nesmysl kupovat ke kompaktu za 3 tisíce stativ za tisíc nebo k lehoučké plastové DSLR profi stativ za 5 tisíc.

Co je špatně na těžkém a velkém stativu?

Přesně jeho definice – je velký a těžký. Pěkně se pronese, nedá se s ním jezdit na kole, máte problémy takový krám zabalit do letadla atd. Výsledek je ten, že po 4 letech vlastnictví velmi solidního stativu Mafrotto 055PROB s třícestnou hlavou 804RC2 jsem koupil i podstatně menší a lehčí Velbon Ultra Luxi L. Manfrotto je vysoce kvalitní a příjemně se ovládá, ale jeho váha a rozměry jsou často problém. Až na výjimečné případy leží stativ doma, protože se mi s ním nechce tahat, popřípadě je jeho použití rovnou neřešitelné. Na pěší nebo cyklo výlety, lezení po horách a vycházky po městě je podobný stativ naprosto nevhodné zavazadlo. Naopak na focení hvězd, ohňostrojů a další akce bez větších pěších a leteckých přesunů je naprosto vynikající.

Po více než roce používání malého Velbonu mohu zodpovědně říci, že nutnost velkého a těžkého stativu je většinou pověra. Velký a těžký stativ je nesporně pohodlnější a v některých situacích nevyhnutelný, ale zdaleka to neplatí obecně. Pokud nefotíte ve větru či vlnobití a nepoužíváte těžké teleobjektivy, malý stativ většinou také stačí. Občas by se samozřejmě hodil vyšší a robustnější stativ, ale zase za jeho výhody zaplatíte vysokou daň v podobě váhy a velmi neskladného zavazadla.

Jde to i bez stativu?

Nabízí se řada možností, jak si poradit bez stativu. Ve městě jsou často k dispozici různé římsy, popelnice, odpadkové koše, plochá zábradlí atd., samozřejmě se dá jako podložka použít i zem a fotografická brašna nebo batoh. V přírodě je to často poněkud horší, zejména pokud nechcete výbavu válet v mokrém listí, bahně nebo písku, ale také se většinou nějaké řešení najde. Problém je zejména s focením od země, protože potřebujete fotoaparát nějak namířit víc vzhůru – k tomu se dá často zneužít sluneční clona, kterou vsunete vpředu pod objektiv.

Poněkud elegantnější řešení je tzv. rice-bag, tedy jakýsi malý polštářek naplněný rýží nebo luštěninami. Na nošení je to samozřejmě trošku těžší, lehčí verzi lze vyplnit burizony nebo polystyrenem. Při focení položíte foťák na rice-bag, který funguje jako celkem spolehlivý ministativ a nemusíte techniku pokládat na zem. Navíc ho jde částečně vytvarovat, takže si ušetříte různé vratké konstrukce při komponování.

Jaký lehký stativ vybrat?

Zde se nabízí dva základní typy řešení – monopod anebo lehký stativ. Osobně mi monopod příliš k srdci nepřirostl, protože je sice skladný, ale řeší problém pouze zčásti. Pomůže vám s udržením delších teleobjektivů nebo o něco delších časů u širokáčů, ale na expozice v řádu vteřin je naprosto k ničemu. Menší stativ je zase vždy kompromis mezi tuhostí, váhou a rozměry. Osobně neradím kupovat nejlevnější plastové stativky, je lepší raději pětistovku připlatit a koupit něco slušnějšího. Většina slušných lehčích stativů s nezávislými nohami má pětisegmentové nohy, což má samozřejmě nežádoucí dopad na tuhost. Pokud to není opravdu nutné, vyhněte se u těchto lehčích stativů používání posledního segmentu nohou a vysouvání středové tyčky. Okolo 2-3 tisíc už se dá vybrat několik modelů vcelku solidní konstrukce i nosnosti a použitelných rozměrů. Osobně jsem zvolil Velbon Ultra Luxi L, který mi přišel jako ideální kompromis pro mé účely. Má nezavislé nohy, výbornou váhu a rozměry a přitom je stále poměrně tuhý.

Takže co s tím?

Pokud stativ nemáte, přicházíte o hodně příležitostí k focení. Ale rozhodně nevěřte řečem, že bez stativu se nedá udělat slušná fotka. Pokud se sebou všude taháte fotoaparát a fotíte hodně, vyplatí se pořídit alespoň rice-bag. Nejlevnějším stativům se vyhněte, nic nevydrží a nejsou o moc lepší jak fotit bez stativu. Pro hodně chodící a cestující zoomaře je ideální spíše menší skladný stativ o nosnosti kolem 2-3 kg. Možností k výběru není mnoho, ale mezi 2-3 tisíci se dá vybrat několik slušnějších modelů. Pokud fotíte s velkými a těžkými objektivy nebo ve studiu, je samozřejmě nejlepší koupit robustní profi stativ. Ve studiu vám jeho váha nevadí a oceníte komfort užívání. A v případě focení venku s velkými teleobjektivy jednoduše jinou možnost nemáte.

5 thoughts on “Proč je velký stativ často horší než malý?

  1. kVítek

    Ahoj Zbyňku a/nebo dobrý den,
    Mám Manfrotto 055XPROB (má tam X) a podruhé bych si ho nekoupil kvůli patentovanému vyklápěcímu mechanismu, který mi přijde jako nejslabší místo ohledně tuhosti.

    Můj základní požadavek na stativ je, aby mu šel nasadit středový sloupek opačně. To používám víc než "normální" polohu.

    Ať se nám daří … 🙂

  2. basti

    Manfrotto 055PROB i Velbon Ultra Luxi L (které mám já) mají otočný středový sloupek, u Manfrotta jde otočit i do strany. Velbon samozřejmě není z hlediska tuhosti ideální, ale když moc nefouká, unese toho dost.

  3. Michal

    S většinou souhlasím. Jen pár věcí vidím trochu jinak:
    Jedna věc je nosnost stativu (udávaná výrobcem) - pokud je 2-3 kg a já mám maximálně kilový foťák, tak bych měl být v pohodě. Ale to neznamená, že stativ bude i stabilní. A to je zde asi to podstatné.
    Další věc k nosnosti - vyšší je lepší i proto, že můžu právě ve větru (lehčí stativ + lehčí foťák nebude moc přikovaný k zemi) použít háček na středovém sloupku a stativ zatížit.
    A to si myslím je důležité, obzvláště v horách, kde fouká velmi často.
    Jinak pokud někdo shání lehký stativ za cenu do 4 tisíc - dá se už sehnat třeba karbonový Triopo - i s pano kulovou hlavou váží do 1200g a sbalený má cca 43 cm na délku.
    Dobré světlo všem.

  4. basti

    V mnoha ohledech je bytelný stativ super věc, jenže je to právě ten protiklad s neskladností a váhou. Když se někam drápu natěžko, tak krám o váze 2,5 kg a rozměru 60 x 15 cm prostě nepřipadá v úvahu. To karbonové Triopo v době psaní článku nebylo v nabídce, ale určitě je to zajímavá možnost. Jinak se vyplatí netahat stativ moc vysoko a stoupnout si větru do cesty, taky to pomůže. Další věc je držet čas buď krátký anebo delší jak 1/2 vteřiny. Časy okolo 1/20 - 1/5 jsou velmi háklivé na klapnutí zrcadla a hlavně u menších foťáků napáchají pěknou paseku - a právě tyto modely často předsklopení nemají.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *