Skip to content

Rozdává Getty 35 milionů fotek zdarma? Ne tak docela!

Fotobanka Getty dostala báječný nápad – rozdávat zadarmo cca 35 milionů fotek pro užití na webu. Tedy ono to tak docela zadarmo není a celá kampaň je značně kontroverzní. Každopádně se Getty opět podařilo značně pošramotit svou reputaci u fotografů. Pro uživatele také není tato služba tak skvělá, jak by se jevilo na první pohled.

Jak to funguje?

Pokud si myslíte, že si prostě stáhnete free fotografie ve webovém rozlišení, tak jste na omylu. Jestli chcete fotografii použít, musíte využít tzv. embed kódu. Tedy na svůj web vlastně vkládáte skript vytvořený Getty a fotka není na vašem hostingu, ale na serveru Getty. Embed kód je jakési okno přímo na server Getty, obsah tohoto okna dodává Getty a uživatel nad ním nemá kontrolu. Může ho však samozřejmě z webu kdykoliv smazat.

Jaké má užití free fotek z Getty háčky?

Nabídka fotek zdarma rozhodně není tak růžová, jak na první pohled vypadá. Za prvé platí výhradně pro nekomerční „editorial“ užití. První problém je hned se slovem editorial, které nelze nijak přesně vymezit. Co ještě je a co není zpravodajství? Za druhé je problém slovo nekomerční, protože jakmile máte na webu reklamu, je to komerční činnost. Getty sice prohlašuje, že užití například na blogu s AdSense reklamou bude tolerováno, jenže si to může kdykoliv rozmyslet. Přesná hranice není nikde definována. Jako bonus navíc ručíte za případné právní problémy, takže pokud vás nebo Getty někdo kvůli užití fotky zažaluje, platíte veškeré náklady.

Další potíže se pojí přímo s formou užití. Je třeba mít Getty účet a potom můžete určité fotografie zdarma pomocí embed kódu vložit na svůj web. Zrada ovšem je, že tím souhlasíte s tím, že Getty může službu kdykoliv zrušit, zabanovat váš účet bez udání důvodu, zobrazovat v embed ploše jiný obsah včetně reklamy a navíc výslovně povolujete sledování návštěvnosti pro další komerční využití ze strany Getty. Takže Getty vám může službu kdykoliv zrušit, může začít kdykoliv zobrazovat pod fotkou nebo místo ní reklamu (aniž by cokoliv platila provozovateli webu) a jako bonus ještě získá podrobné statistiky návštěvnosti. Dalším problematickým aspektem je to, že Getty fotografie nabízí přes výslovný nesouhlas autorů a neplatí jim za to ani halíř – legálnost podobného přístupu je sporná a navíc je bez diskuze značně nemorální. Fotobanka má fotografa zastupovat, nikoliv zneužívat zákonných kliček k vlastnímu obohacení na úkor autorů. Více o možných legálních problémech a kličkách v podmínkách užití naleznete zde, česky vyšel článek na Lupě.

Pramálo nadšení u fotografů

Zatímco Getty tímto krokem zabila několik marketingových a do budoucna i finančních much jednou ranou, u fotografů spolehlivě zabila důvěru. Sama pro své komerční účely využívá celá portfolia fotografů, aniž by cokoliv platila. Při monetizaci embed programu však prý bude fotografům vyplácet podíl z výdělku. Zatím doslova rozdává práci fotografů zadarmo, přitom drtivá většina fotografů je zásadně proti. Manažeři zjevně nepochopili, že spolupráce fotobanky a fotografů je o důvěře a spolupráci, nikoliv o tom, že se jedna strana snaží druhou oškubat. Fotobanka navíc fotky nevlastní, pouze zprostředkovává jejich prodej, a její právo tímto způsobem nakládat s fotkami je přinejmenším velice sporné.

Fotografům vznikají ale i další problémy, protože Getty tímto způsobem nabízí dokonce i RM fotky. Díky možnému užití prakticky kdekoliv na webu se tak značně devalvuje cena řady RM fotek, v dlouhodobém horizontu tak fotobanka i fotografové mohou přijít o nemalé peníze.

Jaká je motivace Getty?

Getty je komerční firma a jejím primárním cílem je zvyšovat zisk, jakkoli a neustále. Původní zakladatelé z rodiny Getty prodali firmu investorům Hellman & Friedman a ti ji po náležitém vyčerpání okamžitých zdrojů zase po čase přeprodali skupině Carlyle Group. Obě investorské firmy se postaraly o důkladné okleštění práv i výdělku fotografů, vyházeli řadu zaměstnanců a firmu zadlužili na dlouhé roky. Následky hospodaření s cílem krátkodobých zisků na sebe nenechaly dlouho čekat a Getty se pozvolna potápí. Ostatně Getty je také vlastníkem fotobanky iStock, která je učebnicovým příkladem devastace výborné firmy za účelem krátkodobých zisků.

Getty má v současnosti značný dluh, který je splatný v listopadu 2015. Investoři tedy musí tyto peníze někde sehnat či refinancovat dluh, což nebude nijak snadné. Hovoří se o možnosti veřejně obchodovaných akcií (IPO), popřípadě může být nabídka free fotek alespoň marketingový tah na vylepšení reputace Getty. Navíc díky vložení reklamy do embed kódu společně s fotkami by Getty mohla vydělat slušné peníze. Manažeři si také slibují rozšíření povědomí o značce a získání nových zákazníků. Jiné fotobanky s free kolekcemi ale již dávno vědí, že uživatelé free fotek zřídka něco nakoupí - tento přístup prostě nefunguje.

Krasojízda ke krachu pokračuje

Getty nemá právě nejlepší reputaci a to dokonce ani u investorů. Do nákupu zadlužené Getty se nikdo nepohrne, splatnost dluhů je za dveřmi a zisky fotobanky klesají. Getty doposud zvládla rozzuřit zejména fotografy dceřiného iStocku, ale nyní proti sobě poštvala i drtivou většinu kmenových fotografů. Navíc je vedení firmy orientováno na krátkodobý zisk za každou cenu, což se již v případě iStocku těžce vymstilo. Pokud se přístup majitelů Getty zásadně nezmění, nepochybně doženou firmu ke krachu. Pěkné shrnutí současné akce s free fotkami sepsal Sean Locke, rozhovor se zástupcem Getty vyšel na PDN

2 thoughts on “Rozdává Getty 35 milionů fotek zdarma? Ne tak docela!

  1. Dr.Ozdi

    Perfektní shrnutí!
    Podle mě Getty zkouší podobný model co funguje na Youtube a který skutečně udělal z několika málo jedinců milionáře. Jenže fotky, třebas jich je 35mio, nejsou videa....

    Můžeme se modlit, aby podobný geniální nápad nedostali majitelé ostatních fotobank.
    Dr.

  2. bopra77

    Myslím že Arcurs zase brzy začne uploadovat na Shutterstock 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *