Skip to content

Také už fotíte jen komerční fotky?

Také fotíte pouze potenciálně prodejné fotografie a ignorujete to ostatní? Vidíte všude copyright, loga a lidi a ani nevytahujete fotoaparát z brašny, protože to nepůjde prodat? Podívejme se na tuto obvyklou „nemoc“ stock fotografů podrobněji.

Zatopená stará průzkumná štola
Stará štola

Poslední dobou mám tendenci rovnou nefotit neprodejné fotky. Zdá se že zřejmě nejsem sám, touto „nemocí“ trpí poměrně dost stock fotografů. Nejdřív se člověk změní z hobby fotografa na stock fotografa začátečníka. Prolustruje celý archiv fotek, vybere ty zdánlivě nejslibnější a šup s nimi na fotobanku. Vzápětí obvykle následuje tvrdé vystřízlivění poté, co je tak 70% fotek vyhozeno. Následuje buď období uraženosti a rezignace (to ovšem nikam nevede), nebo období zuřivého studování zdrojů a hledání vhodných a hlavně prodejných námětů. Pokud ale člověk pokročí až do téměř rutinního focení fotek pro fotobanky, snadno sklouzne k tomu, že vlastně setrvale pokukuje po prodejných tématech a postupně přestane fotit to ostatní.

To je ovšem fatální chyba! Fotobanky, zejména microstock, vyžadují poměrně jasně daný typ fotek. Přílišná kreativita je spíše nežádoucí, fotobanky požadují široce využitelné a líbivé fotografie – natvrdo řečeno saturované kýče, lidé ve všemožných situacích a věci každodenní potřeby na bílém pozadí jsou ideální. Navíc v drtivé většině jsou v našem okolí nějaká loga, copyrightované předměty a budovy nebo cizí lidé, tudíž jsou tyto náměty automaticky vyloučeny z RF fotek. Jistým způsobem si tak sami na sebe upleteme bič, který zabíjí kreativitu.

Detail zamrzlého potoka
Led

Pokud nechceme ustrnout ve stádiu „manufaktury na fotky“, musíme toto období překonat a snažit se vidět i mimo zjevné komerční záběry. Nejzajímavější fotky vznikají většinou právě použitím nestandardního vybavení, techniky nebo neobvyklé situace, doby či polohy k focení. Nebojme se experimentovat! Tzv. „fotografické vidění“ nespadne jen tak z ničeho nic samo z nebe, je potřeba zkoušet všechno možné a postupně se naučit vidět „očima“ svého fotoaparátu a objektivů a poznat jejich možnosti. Malíř také nemaluje vrcholné dílo jen tak z ničeho nic, nejdřív se musí naučit malovat a míchat barvy, samotný talent nestačí. Ve fotografii můžete mít nápady na úžasné záběry, ale pokud je nedokážete technicky zrealizovat, pak jsou k ničemu. Aby to nebylo tak neosobní, například poslední dobou provozuji experiment, kdy jsem z brašny vyhodil základní zoom a používám pouze dva objektivy v rozsahu 18-36 mm a 140-600 mm (eq.). Podobná věc vás velice rychle donutí koukat na svět jinak.

Galenit z lokality Viburnum, USA
Galenit

Co se týká námětů, zkusme vidět mimo prizma fotobankové fotografie. Ne každý fotograf exceluje ve stock fotografii, je potřeba zkoušet i jiné věci. Asi bychom neměli na svět hledět s neustálou vidinou zisku, ale také fotit čistě pro radost. Určitě se tak objeví nové a zajímavé náměty, byť z nich třeba nebude okamžitý užitek. Já třeba fotím podzemí, minerály a různé další věci, které jsou pro fotobanky zhola nepoužitelné, ale baví mě to. A mimo jiné z toho čerpám technické dovednosti i nápady na zajímavé komerční fotky.

A pokud již jde o peníze, existují i mnohá jiná využití a způsoby monetizace než fotobanky. Například reportážní fotografie, svatby, portréty, sport nebo vysoce specializované fotografie jdou úplně mimo fotobanky. Ve skutečnosti je trh mimo fotobanky obrovský a mnohonásobně přesahuje celkový obrat stock fotografie. Nezavírejme proto oči i před jinými možnostmi 🙂

6 thoughts on “Také už fotíte jen komerční fotky?

  1. jareso

    Áno, áno, ... tiež už pomaly, ale isto trpím touto „nemocí“. ;-D

    Ono treba povedať – aspoň z môjho osobného pohľadu – je celkovo fotenie pre (mikro)fotobanky a (micro)fotostock ako taký, extrémne nákazlivá záležitosť!!! ;-D

    Ale, som veľmi rád, že som sa kedysi pred rokmi k (micro)stocku dostal.
    Práve vďaka čítaniu podobných článkov, fór a blogov ako je tento.

    V určitom zmysle to hobby fotografovi (a nie jen jemu) celkom zmení život. Dodá to iný pohľad na fotografovanie a v neposlednej rade sa pri tom človek veľmi veľa naučí. Nie len o (komerčnej) fotografii, fotografických postupoch, zákonoch a právnych predpisoch vzťahujúcich sa ku fotografovaniu, ale aj o zákulisí celého (stock)foto businessu ako takého.

    A to je niečo čo by bez (mikro)fotobánk bolo pre bežného fotografa prakticky nedostupné.

    Skutočne - amatérovi a hobby fotografovi ako ja, to dalo a stále dáva možnosť poodhaliť rúško tohto rozmanitého sveta stock fotografie, (mikro)fotobánk a ľudí okolo nich.
    A musím povedať! Je skúsenosť na nezaplatenie z ktorej mám veľkú radosť!

    Samozrejme, nikdy neškodí občasne vypustiť z hlavy svet (stock)komercie a pofotiť si len tak pre zábavu nestockové fotečky.

  2. Hamik

    Souhlas. Také při focení spíše pokukuji mít záměr fotky vhodný pro microstock... Loga a coypright pak vidím snad všude kolem mě. Tím, že jsem dříve nevěděl o microstocku a fotil si vyloženě pro radost jsem to nějak nevnímal... 🙂 Teď když jsem kdekoliv s foťákem a fotím, tak se přistihuji, že absolutně vynechávám záběry, které by mohly být low commercial value či mají nějaký trademark..... pak mi chybí takové ty obyčejné snímky pro radost... 🙂 A taky se stává, že když nejsem sám, tak ten druhý říká: "Vyfoť tohle, proč jsi to nevyfotil ?? "... Co mu mám říct ? Snad že námět má Low commercial value, že se nehodí pro microstock.... 😀

  3. Kelley

    Tak já jako začínající fotobankéř tak moc postižen nejsem tím, že bych nefotil záběry kde jsou loga, ale zato mi při focení v hlavě ihned naskakují anglicky keywords. Třeba když na výletě fotím krajinu a místo toho, abych se kochal, tak mi můj vnitřní hlas říká: "field", "forest", "woods" , "sky", "harvest", "sun", "blue", "green", "countryside", "agriculture" ... 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *