Skip to content

Webová prezentace fotografa

Řada lidí dnes používá jako portfolio sociální sítě, různé free galerie a speciální služby. To je fatální chyba! Nikde nemáte záruku, že poskytovatel službu nezruší či nezmění. I kdybyste měli mít jen jednoduchou webovou prezentaci se základními informacemi a pár ukázkovými fotkami, je to lepší než nic. Žádný seriózní prodejce či podnikatel nestaví své podnikání na cizí platformě, kde nemá žádnou kontrolu. Váš web je vstupní branou pro vaše zákazníky a proto by měl být plně ve vaší režii.

Udržovat web není legrace

Na začátku máme všichni velké ambice i nadšení. Z vlastní zkušenosti při provozu portfolia webů po téměř 15 let mohu klidně prohlásit, že toto nadšení vyprchá. Udržet aktivní a aktualizovaný web po dobu několika let je pořádná dřina! Předem proto dobře promyslete, kolik času můžete aktualizaci věnovat a podle toho vymýšlejte provedení a účel webu.

Moje webová stránka není ideální, ale svoji funkci plní

Co si před tvorbou webu nachystat?

První a nejzásadnější otázkou je to, jakému účelu bude váš fotografický web sloužit. Ať již budete řešit web svépomocí či objednáte profesionálního webdesignéra, musíte přesně vědět, co chcete. Půjde o webovou vizitku, portfolio, blog či prodejní web? Co chcete prezentovat, kolik toho je, jakým způsobem a jak často chcete web aktualizovat? Připravte si předem maximum informací a požadavků, včetně například zákonných omezení pro prodej a další důležité údaje.

Teprve podle požadavků můžete začít hledat vhodné technické řešení vašeho budoucího webu. Pokud využijete služeb webdesignéra, připravte si jasně definované požadavky. Najděte si weby podobné tomu, jaký chcete. Ušetříte spoustu času a také zbytečné výdaje na úpravy, opravy, konzultace a další obvyklé následky neuváženého návrhu. Jestli budete web často aktualizovat, trvejte na ověřeném redakčním systému – třeba WordPress, Drupal nebo Joomla. Převést web z uzavřeného CMS nějaké firmy na jiné řešení se blíží nemožnému a platit si webdesignéra na časté aktualizace by vás vyšlo velice draho.

Možné typy provedení webu

Pro psavce a pravidelně fotící jedince se jistě vyplatí založit fotoblog. Podobných webů je hodně, ale zajímavé fotografie a příběhy k nim táhnou. Dobrý blog je dlouhodobě vynikající typ propagace a navíc přirozeně táhne návštěvnost z vyhledávačů díky neustále rostoucímu textovému obsahu.

Dobře a jednoduše udělaný blog Florise van Breugela (mimochodem běží na WordPressu)

Je nesmysl zakládat blog, na který potom budete psát jednou za půl roku. Pokud nemáte na časté aktualizace čas anebo dostatek materiálu, udělejte si více statický web s galerií nejlepších fotek a nabídkou služeb. Dobře udělaná webová vizitka s portfoliem, kontaktem a jasnou nabídkou je lepší než rok neaktualizovaný blog.

Třetí možností je web pro přímý online prodej – ať již uměleckých tisků či třeba licencí k fotografiím. Existuje řada řešení e-shopů i fotobank dostupných zdarma i placených. Zde je třeba důkladně zvážit zákonné požadavky (pozor třeba na povinné odvody DPH při prodeji v EU!), ale také příjem plateb, odeslání zakoupených fotek a řadu dalších věcí.

Méně je více!

Při tvorbě webu se držte toho, že různé speciální technologie či efekty ve flashi jsou krajně nespolehlivé a velice náročné na data. Minimálně třetina uživatelů dnes prohlíží weby z mobilů či tabletů, kde nastanou s podobným řešením problémy. Nikdo také nebude čekat půl minuty na načtení vaší „skvělé“ animace. Raději se držte jednoduchého a spolehlivého designu. Totéž platí pro portfolio i jeho velikost. Prezentace fotek musí být jednoduchá, musí se snadno prohlížet a musí dobře vypadat.

Technické řešení webu

Na internetu najdete spoustu free řešení, hosting lze sehnat levně a také doména na rok stojí co jeden lepší oběd. Oblíbené jsou systémy WordPress, Drupal i Joomla! – nainstalujete je na řadě hostingů snadno. Ale ouha, získat dobrou šablonu už tak snadné není a prakticky každá vyžaduje nějaké úpravy. Komerční šablony bývají lepší, ale ještě jsem nikdy nenarazil na šablonu, která by nepotřebovala nějaké zásahy. Dalším zásadním problémem je správně funkční galerie, což obvykle vyžaduje instalaci a správné nastavení pluginů. Pokud nejste na webu doma, raději obětujte pár tisíc a svěřte instalaci, nastavení a úpravu šablony profesionálům.

Druhá možnost je tvorba internetových stránek na zakázku. To má smysl v tom případě, kdy chcete buď nějakou speciální funkčnost, anebo naopak maximálně jednoduchý web. Redakční systémy jako WordPress jsou velice výkonné a umí téměř cokoliv, ale jsou jisté meze. Druhý zádrhel je samozřejmě to, že díky složité struktuře mají dost velkou režii a nehodí se pro jednoduché weby typu vizitek, kde 80 % jejich funkcí vůbec nepoužijete. V takovém případě je dobré se obrátit na webové studio a nechat si navrhnout web. Další důležitou otázkou je samozřejmě také bezpečnost, která je kriticky důležitá zejména pro e-shopy a online prodeje licencí k fotkám. Při přípravě webu profesionálem se vždy ptejte a nechte si vše vysvětlit. Lépe vše zavčasu probrat, než později lomit ruce nad nevhodným řešením!

Převzetí webu

Pokud si necháte web zhotovit, vždy se důkladně přesvědčte o kvalitě práce. Vše vyzkoušejte na PC s velkým rozlišením i na mobilu. Vypadá vaše prezentace dobře? Je web rychlý, funguje v různých prohlížečích a na různých zařízeních? Dejte web také otestovat známým. Našli bez problému kontaktní informace, nabídku, ceník? Orientují se na webu?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *