Často můžete číst, jak se na mikrofotobankách prodávají fotografie po kvantech a ve výsledku tak vydělají velké peníze. Také jsem tomu nevěřil, ale pak to přišlo. Abych řekl pravdu, z údivu jsem nevyšel ještě teď…
Historie prodejů a neuvěřitelný výdělek
Fotografii limetky jsem nahrál na podzim 2010, vzala ji většina fotobank, přestože úprava byla poměrně drastická. Neočekával jsem nic výjimečného, první měsíc se také prodala jen párkrát a nic zajímavého se nedělo. Po dvou měsících se však nečekaně prodeje zvedly a fotografie se dostala dokonce na titulní stranu Shutterstocku! Samozřejmě následovala lavina dalších prodejů, měsíční výdělek vyskočil na pětinásobek průměru. Další měsíc výdělek klesl, ale pořád byl vysoce nadprůměrný a fotka zůstala na prvních místech na slovo „lime“ a také byla v top 50 příbližně měsíc. Poté se prodeje vrátily do běžného stavu, nicméně zde působilo příliš mnoho faktorů na detailní analýzu – prodeje závisí na roční době, počtu přidaných fotek atd. Samotná limetka se však již 2 roky prodává fakticky každý den a celkový počet prodejů se blíží ke 2000 licencí. Na Istocku a na Dreamstime se limetka prodává také nadprůměrně, ale výdělky se pohybují pouze v desítkách dolarů.
Fotka limetky tak za 2 roky vydělala přes $1000 a průměrná prodaná licence vychází na cca 50 centů. Je tedy jasné, že pokud uděláte dobrou fotografii a máte i patřičnou dávku štěstí, můžete i na mikrofotobance vydělat za jedinou fotografii opravdu balík peněz.
Jak fotografie limetky vznikla?
Výdělek za fotografii limetky je ještě neuvěřitelnější, když si uvědomím její vznik. Hledal jsem nějaké náměty na fotografie pro mikrofotobanky a zaujalo mě video Bryana Petersona. Vytisknul jsem si v práci zelené pozadí a při večerním nákupu jsem koupil limetku a perlivou vodu. Protože jsem neměl k dispozici akvárium, stativ ani odraznou desku, přišla ke slovu improvizace. Pozadí jsem opřel o opěradlo židle a před něj jsem postavil půllitr. K vnitřní straně sklenice jsem připevnil kolíčkem plátek limetky a dolil sodovku. Celé jsem to vyfotil z půl metrové vzdálenosti teleobjektivem s mezikroužkem a nasvícení zařídil externí blesk s bouncerem. Původně jsem jen chtěl vyzkoušet techniku, ale dopadlo to docela dobře a po troše drastických úprav jsem fotku na zkoušku poslal na mikrofotobanky. Celkové náklady byly 8 Kč a cca půl hodiny práce.
Která fotografie vydělá balík?
Kdybychom na tuto otázku znali odpověď, fotíme jen komerčně úspěšné fotografie. Přes neustálé snahy editorů přesvědčit nás o „low commercial value“ některých fotografií však prodeje nelze předem odhadnout. Můžete udělat sebelepší fotografii, ale nedokážete ovlivnit další faktory. Vaši fotku může editor schválit v sobotu večer a než nastane ráno, bude zasypaná pod tisíci dalších a zákazníci ji nenajdou. Můžete se zrovna trefit do série podobných fotografií nebo si ji klienti prostě nekoupí. Tyto faktory nelze ovlivnit ani předpovídat.
Společně s limetkou vznikla i velmi podobná fotografie kiwi. Limetka vydělala za 2 roky přes $1000, velmi dobře se prodává na Shutterstocku, na Dreamstime a IStocku také zaznamenala nadprůměrné výdělky. Na ostatních fotobankách zapadla bez povšimnutí. V podstatě totožná fotografie kiwi zaznamenala za 2 roky prodeje za přibližně $5.
Tvrdá statistika
Aby náhodou nevznikl dojem, že každá fotografie vydělá obrovské peníze, musíme se trochu vrátit do reality. Nejedná se o žádný snadný výdělek, speciální know-how a podobně, za vším je (jako obvykle) vytrvalá práce. Můžete mít v portfoliu několik velmi výnosných fotek, ale kdybyste neměli zbytek portfolia, výnosné nebudou. O vlivu ostatních fotografií se vedou sáhodlouhé spory, je však nesporný fakt, že bez nich to prostě nefunguje. Stále platí oblíbené paretovo pravidlo, tedy že 20 % fotografií vydělá 80 % zisku. Jenže pokud těch zbylých 80 % fotografií smažete, klesne i zisk z těch zbylých 20 %.
A co z toho plyne? Snažte se o maximální kvalitu, ale nečekejte zázraky. Vytrvale budujte portfolio a ono to jednou přijde!
Wow, tak to je super! Gratulujem! 😉
Díky, víc takových 😀
Gratuluji ke skvělému bestselleru - teď ještě mít pár desítek obdobně prodejných obrázků 🙂
Jinak pro ostatní a pro srovnání - průměrný výdělek na jednu fotografii je 58 Kč/rok (medián je ještě nižší - 31 Kč/rok), toliko hovoří letošní průzkum mezi českými fotobankéři: http://fotobanky.cz/vydelky-ve-fotobankach-2011
Díky Petře 🙂 Mě vychází průměr mezi 65-70 Kč na fotku za rok a pořád mírně roste. Toto chování ani cena ale samozřejmě nejsou obecné, záleží na portfoliu, jeho stáří, velikosti i námětech a v neposlední řadě také na rychlosti přidávání. Začátečníci se podle ankety microstockgroup.com i podle mých vlastních poznatků obvykle během prvního roku dostanou na výdělek okolo $1 na fotku. To není moc a právě proto to hodně lidí vzdá, přitom stačí chvíli vydržet a přidávat a on se ten výdělek pohne. A hlavně fotka nevydělává jen rok, mnoho fotek vydělává léta.
Gratuluju ke skvělému úspěchu s fotkou a za super popis jak vznikla. U mě první rok byl takový nijaký a teď se konečně dostávám s prodeji malinko víc. Hodně je to tedy i tím, že fotím hlavně zvířata a ta jsou obecně asi nejhůř prodejné téma.
Průměry na fotku si zatím nepočítám, musel bych do toho počítat i nepřijaté fotky, které se taky musely upravit a otagovat klíčovými slovy, což je právě nejvíc té práce které v souvislosti s fotobankou jsou. Jeden z mých bestsellerů je náhodná fotka z bowlingu, kterou mi skoro všude odmítli jako "low commercial value", přitom na Shutterstocku se prodává minimálně 1x týdně.