Skip to content

Jaký fotoaparát je potřeba pro fotobanky?

Digitální zrcadlovka s objektivemMá fotoaparát vliv na úspěch u fotobank? Dělají profesionální těla a objektivy lepší fotky než jejich levnější příbuzní? Kritéria stock fotografa jsou poněkud jiná než například u reportérů, wildlife fotografů nebo úplných amatérů. Pojďme se podívat na základní přehled a vyvrátit některé zažité mýty.

Ma fotoaparát vliv na kvalitu?

Má tedy ten foťák vliv? Ano, částečně má. Výsledek je tak půl napůl závislý na kvalitě fotoaparátu a kvalitě fotografa. Technický virtuos s vysokým uměleckým nadáním dokáže fotit krásné věci i s levným foťákem, nicméně jsou určité meze. Pokud má foťák příliš malé rozlišení, hrozně šumí anebo má nekvalitní a pomalý objektiv, tak nezbývá, než koupit něco lepšího. Dále jsou samozřejmě aplikace jako sport, zvířata či makro, kde si bez kvalitního vybavení ani nevrznete. Ale můžete mít sebelepší vybavení a pokud s ním neumíte zacházet a nemáte aspoň kapku talentu, výsledky budou stát za starou bačkoru.

Co vlastně chcete?

Zásadní otázka je "Jaký foťák potřebuju?" Tady je odpověď jednoduchá – pokud se nebavíme o levném kompaktu nevalné kvality, je to téměř jedno. Pokročilé kompakty, EVF zrcadlovky, digitální zrcadlovky libovolné třídy i nejnovější mirror-less fotoaparáty jsou schopny produkovat špičkový výstup v rozlišení daleko za potřebou běžného uživatele a dokonce i většiny komerčních klientů. Na A4 při 300dpi potřebujete "jen" 8Mpix – to  zrcadlovky uměly již v roce 2005! V době psaní tohoto článku dosahují běžné DSLR rozlišení přes 16 Mpix a kvalitní kompakty přes 12 Mpix. Drtivá většina prodejů z fotobank jsou blogy, časopisy, knihy, letáky, ilustrace atd. – krom možného použití na velké letáky či plakáty je použití ve formátu nad A3/300dpi málo pravděpodobné. Takováto rozlišení se používají hlavně u reklamních tisků a ty si většinou zadávají reklamní agentury přímo na zakázku. Takže pokud chcete začít prodávat fotky, rozhodně nemusíte hned kupovat nový fotoaparát 🙂

Nejdražší není vždy nejlepší

Jestli někdo tvrdí, že musíte mít zrcadlovku, nevěřte mu. Špičkové kompakty například od Sigmy, Ricohu či Canonu snadno předčí levné zrcadlovky s kitovými objektivy. Samozřejmě časem u zrcadlovky zřejmě skončíte, protože přece jen nabízí nesrovnatelně širší tvůrčí možnosti.

Také není pravda, že je nutné mít profesionální vybavení. Profesionální těla a objektivy zpravidla mají širší možnosti, větší komfort užívání (rychlost, ovladatelnost, lepší ergonomie) a lepší konstrukci i životnost. Lepší snímač či lepší optika není nutně vždy pravidlem, platí to zpravidla až pro vyšší modely v řádově jiných cenách. Zásadní kritérium pro fotobanky je kvalita výstupu – pokud levné plastové tělo disponuje stejným čipem jako 4x dražší profi model a levný plastový objektiv kreslí podobně jak 3x dražší (byť rychlejší) profi objektiv, pak pro fotobanku stačí i ta levnější varianta.

Výhody a nevýhody profesionální výbavy

Dražší a kvalitnější vybavení je lepší, ovšem otázka je, jak moc to využijete. Výhody se totiž projevují až v mezních situacích – profi tělo má nižší šum, takže můžete používat vysoká iso (kdy jste naposledy potřebovali iso1600 a nešlo použít stativ?) a profi objektivy jsou světelnější a rychlejší. Za slušnějších světelných podmínek jsou vám ovšem tyto výhody naprosto k ničemu. Na iso100 nenajdete rozdíl v šumu mezi 4/3 čipem v Olympusech a 4x dražším full-frame profi modelem od Canonu nebo Nikonu, protože oba dva mají na iso100 šum prakticky nulový. Stejně tak na f6,3-f8 nebude rozdíl v kresbě mezi většinou trochu slušnějších objektivů a jejich několikanásobně dražších profi bratranců. Pokud nepotřebujete vlastnosti profi vybavení, nekupujte to – jsou to vyhozené peníze.

Některé fotobanky uvádí i fototechniku autorů a je až s podivem, jak obrovské množství fotografů používá relativně levné vybavení. Pro začátek se dá sehnat obstojná zrcadlovka v kitu se slušným objektivem do 20 tisíc a ještě zbude na stativ a filtry. Slušnou bazarovou zrcadlovku i s objektivem lze sehnat dokonce i pod deset tisíc. To je tak malá částka, že ji i poměrně laxní fotograf dokáže i na mikrofotobankách vydělat během jediného roku. Za sumu okolo sta tisíc se už dokážete královsky vybavit 🙂

Co chce fotobanka?

Fotobanky mají na kvalitu poměrně vysoké nároky, takže tomu musíte uzpůsobit výběr. Zejména platí, že fotografii dělá primárně snímač a optika, vše ostatní je bonus. Při výběru těla je lepší koupit nové tělo se špičkovým snímačem a horší konstrukcí než naopak. Totéž platí pro objektivy - optika rozhoduje. Chcete objektiv s dobrým bokehem a vynikající ostrostí až do rohů, ušetříte si spoustu problémů. Raději připlaťte za lepší objektiv než aby vám potom zbytečně vyhazovali fotografie kvůli měkké kresbě, reflexům, silné chromatické aberaci či vinětaci v rozích. Opět platí, že přílišné šetření se vám náležitě vymstí. Ideální sestava je moderní DSLR nebo mirror-less tělo, optimálně nad 10 Mpix a s nízkým šumem, a dobrý objektiv. Kitové objektivy, jako oblíbené 18-55, rozhodně nemají dobrou kresbu. Raději obětujte pár tisíc navíc a kupte si lepší objektiv, tato investice se vám na kvalitě fotografií mnohokrát vrátí. Zkušení uživatelé mohou využít i profesionální kompakty, ale obvykle se bavíme o ceně často převyšující levné DSLR sestavy a nabídka není právě široká.

Jak vybrat fototechniku?

Pokud tedy vybíráte fotoaparát, hleďte především na tyto parametry: Co nejnižší šum, co nejvyšší rozlišení, kvalitní obraz. Pokud budete fotit opravdu hodně, intenzivně cestovat, popřípadě fotit hlavně venku za každého počasí, vyplatí se připlatit za kvalitnější poloprofi nebo profi tělo s odolnější konstrukcí. Plastové tělo a nejlevnější objektivy nejsou na podobné zacházení stavěné. Na focení ve studiu nemá pochopitelně konstrukce vliv.

U objektivů je primárně nejdůležitější kresba (tj. ostrost), minimum optických vad a rychlost a hlučnost ostření. Vždy se vyplatí důkladně pročíst zejména praktické zkušenosti uživatelů a následně nejdřív vyzkoušet několik variant a teprve pak kupovat. Často si vyhlédnete objektiv a teprve po vyzkoušení a osahání zjistíte nějaký zásadní problém.

Základem úspěchu při výběru fotoaparátu (či systému v případě zrcadlovek) a objektivů je zvážit své potřeby a finanční možnosti, všechno si prostudovat na internetu, osahat, vyzkoušet u kamarádů či v obchodě a teprve potom koupit. Je lepší vykašlat se na různé testovací obrazce, grafy, rádoby objektivní recenze a šum při iso 12.500 a raději si prohlédnout testovací fotky a přečíst recenze lidí, kteří danou fototechniku vlastní a hojně používají.

5 thoughts on “Jaký fotoaparát je potřeba pro fotobanky?

  1. k tomu reklamnímu focení

    To je pravda... ne vždy je zapotřeby nového foťáku. Když už je někdo super fotograf pak se mu návrhy na spolupráci jenom hrnou... na obyčejný tisk letáků je v pohodě dostateční digital o 3MP....

  2. basti

    Na přímé zakázky kolikrát stačí i 4Mpix fotky s až nehorázně vysokým šumem (na dnešní standard), na fotku o velikosti A6/A7 je to jedno. Ale fotobanky s vámi vyběhnou velice rychle a leckterá nepříliš stará 8-10Mpix DSLR už má dnes problémy a na použití starých 6Mpix DSLR pro mikrostock rovnou zapomeňte...

  3. ludovikus

    Mal by som otázku na prispievateľov pre fotobanky. Mohly by ste uviesť s akými fotoaparátmi fotíte a nemáte problém uspieť? Potrebujem nový fotoaparát, tak by ste mi mohli poradit, aby som nekúpil niečo s čím bude problém a fotky nebudú prechádzať.
    Uvažujem o niektorom z profi kompaktov. Kôli velkosti, skladnosti, aby som ho mohol mať stále zo sebou. Alebo je nutná zrkadlovka, /predsa len kvalita fotiek by mala byť lepšia/. Ide mi hlavne o to, kto má aké konkrétne skúsenosti.

  4. basti

    Dobrý profi kompakt je dražší jak levná zrcadlovka. A když malé rozměry, tak bych šel do mirror-less. Dobrá volba jsou podle mě levnější Nikony jako D5100 + tamron 17-50/2,8 - popřípadě Pentax. Sony neznám a Canon na můj vkus trochu moc šidí kvalitu. V mirror-less bych se určitě vyhnul Canonu a Nikonu, u Sony bych byl opatrný, Olympus nebo Panasonic jsou většinou ok. Jinak setové objektivy jsou opravdu bída a největší bída jsou na Canonu a Sony, Nikon taky nic moc. Na 16 megapixelů už nestačí ani dražší objektivy jako Nikkor 18-105 nebo Canon 17-85. Takže výběr objektivu je MNOHEM důležitější než tělo.

  5. Kuk

    Důležitý je taky poměr skutečné optické rozlišovací schopnost fotoaparátu vůči počtu megapixlů (čili nominálního rozlišení). U některých fotoaparátů zjistíte že třeba skutečné rozlišení se od 8 Mpixlů už nezvyšuje a vykreslení nejjemněších detailů se s nárůstem na 10 či 14 megapixelů už nezlepší. Speciálně u foťáků se zabudovanými skly tak vidíte kde má reálný hranice svých možností. Opticke rozlišení se zjištuje ofocovánim speciálního testovacího obrazce např 1951 USAF test chart apod.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *