S rozmachem online prezentací narůstá i důležitost kvalitních fotografií interiérů. Pro fotografy se zde nabízí příležitost k rozšíření portfolia služeb. Jedná se o poměrně technicky náročnou disciplínu, která vyžaduje nemalé zkušenosti s přímým prodejem. S trochou šikovnosti lze některé fotografie využít i na fotobanky.
Pozor na perspektivu
Focení interiérů má jednu velmi zásadní technickou překážku – a to stísněný prostor. Prakticky nikde nemáte šanci na kvalitní fotografie bez ultraširokého objektivu a navíc by měl mít velice dobře vyřešenou perspektivu. Mezi vynikající patří například Canon 16-35/4 L IS USM, Sigma 8-16/4,5-5,6 či Nikkor 14-24/2,8 AF-S G ED. Výborné jsou i pevné objektivy, obrovskou nevýhodou je však jejich malá univerzálnost, což si u většiny zakázek nemůžete dovolit. Drtivá většina ultraširokáčů výrazně zkresluje obraz a není vždy snadné vše narovnat. V mnoha případech si lze pomoci speciálním profilem například pro Photoshop a nechat zkreslení narovnat, ale díky roztažení obrazu dojde ke zhoršení ostrosti. A to bohužel zejména v rozích, kde má většina ultraširokáčů mizernou kresbu.

Panoramatické fotografie interiéru
V některých případech se vyplatí fotit interiér jako panorama. Buď kvůli dosažení vysokého rozlišení, anebo prostě proto, že se to nevejde do jednoho záběru. Následné lepení panoramat však vyžaduje velmi vysoký překryv (i přes 30 %) a velikou rezervu na okraje. Oříznutí výsledného panoramatického snímku se totiž nedá předem rozumně odhadnout. Při focení si dejte velmi velký pozor na manuální nastavení expozice, vyvážení bílé i zaostření! Velkou pomocí je panoramatická hlava.

Následně lze fotografie spojit například ve free programu Hugin, ovšem mnohem lepší výsledky poskytuje PTGui. Někteří fotografové také používají Auto Pano Giga či Photoshop, ty však mívají určité mouchy a zejména skládání interiérů jim dělá občas vážné problémy. Při skládání nezapomeňte srovnat svislice a linie.
S dynamickým rozsahem pomůže HDR
Obvyklým problémem při focení uvnitř je extrémní dynamický rozsah, který nedovolí vše vyfotit jediným záběrem. Nejhorší je situace ve dne s oknem v záběru. Řada fotografů proto používá různé triky. Například lze interiér doblesknout bleskem, rozsvítit světla anebo si nafotit protisvětlo zvlášť a vytvořit při editaci tzv. sendvič. Nevýhoda těchto metod je to, že málokdy fungují univerzálně.

Rozumným řešením je využití HDR fotografie. V lepším případě postačí 3 fotky s rozsahem –2 EV, 0 EV a +2 EV. V praxi ale můžete často narazit i na situace, kdy potřebujete 5 a více snímků. Obrovskou výhodou HDR jsou možnosti editace ještě dalece převyšující pružnost formátů RAW a velký dynamický rozsah. Díky tomu můžete mít dobře prosvětlený interiér včetně stínů a zároveň dosáhnout prokreslených pohledů z okna. Velkou péči je třeba věnovat kalibraci bílé, protože denní světlo často bude proti osvětlení interiéru výrazně odlišné. Část fotografie je potom buď žlutá (vnitřní osvětlení) nebo namodralá (denní světlo). Někdy je proto vhodnější raději interiér nechat zhasnutý a fotit HDR s větším rozsahem. Speciální finesou jsou potom například noční HDR snímky, kdy je oknem vidět osvětlené město, měsíc či hvězdy. Zřejmě nejlepším programem pro zpracování HDR je Photomatix, existuje však i řada dalších a s HDR si poradí i Photoshop od verze CS5.
Profesionální fotografie interiérů
S ohledem na výše uvedené skutečnosti je focení interiérů doménou zejména profesionálů, kteří dělají přímé zakázky. Podmínkou jsou nemalé investice do techniky a vytvoření kvalitních výsledků vyžaduje poměrně náročný způsob focení i následného postprocesu. Pro fotobankové fotografy navíc značně ubírá na atraktivitě fakt, že podobné fotografie nelze využít pro fotobanky bez souhlasu vlastníka nemovitosti. Navíc místnosti bývají plné problematických předmětů s chráněným designem či značkou.

Pokud však chcete do této oblasti investovat své úsilí, zákazníků je poměrně dost. Realitní kanceláře, ubytovací zařízení, hotely, kempy i řada firem stále potřebují kvalitní fotografie. Velký rozmach také nastal v oblasti virtuálních prohlídek či focení interiérů pro Google Street View. Úspěch v této oblasti však závisí zejména na kontaktech a ochotě silně zapracovat na propagaci své nabídky.