Skip to content

Textury kolem nás

Proč by nás měly zajímat zrovna textury? Protože je po nich obrovská poptávka a přestože vypadají nudně, dá se s nimi užít i spousta legrace. Je až s podivem, jak obrovské množství textur se dá najít v nejbližším okolí. Zkusme se společně porozhlédnout.

O texturách

Textury byly odjakživa typické (micro)stock fotografie. Není to nijak zvlášť náročné téma, dá se fotit prakticky kdekoli a relativně dobře se prodává. Za texturu v širším slova smyslu můžeme považovat téměř cokoliv s nějakým vzorem, pro stock jsou obvykle nejvhodnější reálné povrchy. Velká poptávka je celkem pochopitelná, protože v posledním desetiletí nastává doslova boom 3D modelování na počítači a grafici potřebují obrovská kvanta textur všeho možného i nemožného. Další užití jsou například pozadí, počítačová grafika, webdesign, retuše atd.

Lišejník Cladonia
Lišejník Cladonia

Kde fotit

Ze začátku určitě převládá tendence fotit něco neobvyklého a máme tendenci zcela přehlížet zjevné a dostupné náměty. Vzory a povrchy lze fotit prakticky kdekoliv a často můžeme získat velmi zajímavé vzory. Neomezujte svůj pohled jen na určité měřítko, některé textury mohou být ve skutečnosti obrovské, jiné mají milimetrové rozměry. Rozhlížejte se kolem sebe a hledejte zajímavé povrchy a vzory, jsou prakticky všude. Pro začátek zkuste fotit textury dřeva, betonu, kovu, asfaltu – budete překvapeni jak různorodé textury mají zdánlivě obyčejné věci.

Jak fotit

V zásadě jsou pouze dva hlavní způsoby. Buď lze fotit kolmo nebo téměř kolmo a nejlépe s vysokou clonou, celá textura je v hloubce ostrosti. Tento způsob se často používá pro různé skutečné povrchy a následně se výborně hodí pro 3D modelování a digitální grafiku. Anebo lze fotit ze strany a pouze část textury je ostrá. Tento typ je velmi oblíbený zejména u webdesignu, reklamy, letáků, pozadí apod.

Cukrová řepa
Cukrová řepa

Čím fotit

Pro detaily povrchů jsou nejvhodnější objektivy v rozsahu cca 50-100 mm, samozřejmě dostatečně přicloněné, abychom dosáhli patřičné hloubky ostrosti. Pokud fotíme ze strany, záleží na skutečné velikosti, ale v zásadě lze použít cokoliv nad 50 mm a cloníme podle potřeby. Širokoúhlé objektivy jsou kvůli zkreslení zpravidla těžko použitelné.

Abyste se vyhnuli obrovské konkurenci, můžete vyzkoušet nestandardní objektivy. Velké zvětšení pomocí makroobjektivu (nejlépe ještě s mezikroužkem) nebo naopak použití velmi dlouhých ohnisek otevírá zcela nové světy.

A co konkurence?

Možná namítnete, že textury cvaká každý druhý fotograf. To je sice částečně pravda, ale také je po nich obrovská poptávka. Zeleninu a ovoce na bílém pozadí a lidi ve všech možných i nemožných pozách máme na fotobankách po statisících a přesto se fotí dál a také se prodávají. Textury jsou velice nenáročné téma a lze je použít jako zpestření téměř kdykoliv a kdekoliv.

Pokud chcete zvýšit své šance na prodej, můžete vytvářet například sady textur. Další možností je vytváření tzv. bezešvých textur, které na sebe navazují a lze z nich vytvořit nekonečné jednolité pozadí.

Historický text
Historický text

Závěrem

Textury jsou všude kolem nás a jsou obvykle snadno dostupné. Focení i zpracování je velmi snadné a za pokus to určitě stojí. Zkuste se ve svém blízkém a zdánlivě fádním okolí zaměřit na textury a určitě objevíte svět netušených možností.

1 thought on “Textury kolem nás

  1. jareso

    Ešte by možno stálo za to spomenúť, že na rozdiel od stock fotografií je možné textúry úspešne predávať aj na serveroch zaoberajúcich sa 3d modelmi a grafikou.
    Napríklad na: http://www.turbosquid.com/Textures

    Samozrejme týka sa to hlavne textúr speciálne zameraných a vytvorených pre 3d segmetnt trhu. Viď.: "Popular Texture Categories" na TurboSquid.com

    Predaj cez takýto online shop zameraný špeciálne na 3d trh má teda tiež svoje nepochybné výhody, ktoré klasické (mikro)fotobanky ponúknuť rozhodne nemôžu.

    Tak napríklad TurboSquid.com:
    1. Ponúka autorovi možnosť stanovenia si vlastnej (ľubovolnej) ceny predávanej textúry. Intenzita predajnosti textúr sa samozrejme mikrostocku zďaleka nevyrovná. Avšak túto sporadickosť v predaji je na druhej strane možné vyvážiť práve vyššou cenou.

    2. Rozmer reálne predajných textúr začína už pri rozmere 256x256, či 512x512 pixelov! Takýto nízky rozmer je pre stock foto segment (kde aj náhľady sú x krát väčšie) priam niečo neskutočné! Skúste si predstaviť, či by vám do fotobanky prijali fotografie s takým nízkym pomerom strán! 😉 Ale v 3d segmente to nie je žiaden problém. Takéto textúry väčšinou nachádzajú svoje uplatenie v realtimových aplikáciách. Aplikáciách ktoré vykresľujú grafiku v reálnom čase.
    Tj. väčšinou 3d hry, simulácie / simulátory.

    3. Žiadne problémy typu šum a pod. tu nehrajú žiadnu podstatnú rolu. Ba práve naopak, šum sa bežne do niektorých typov textúr často krát ešte umelo pridáva, pre lepšiu vizuálnu ilúziu "drsnosti" pri vykresľovaní.

    4. Môžete predávať celé tématické kolekcie texúr v jednom balíčku. Predajnosť takéhoto balíčka je omnoho vyššia, ako jednotlivých texúr v ňom obsiahnutých.

    Samozrejme aj tu platí, že nič nie je samo od seba.
    Na skutočne dobré zárobky je potrebné tvoriť vysoko kvalitné "tileable" (bezšvové) textúry. Samozrejme ideálne vo veľkom množstve a taktiež v neposlednom rade v súhre s dopytom aktualizovať svoje portfólio.

    Netreba tiež zabúdať na fakt, že ideálne rozmery texúr dobre použiteľných v realtimovej grafike sú tvorené mocninou dvoch!
    (Tj. napr. 256x512 px, 512x512 px, 1024x512 px a pod.)
    V prípade že tomu tak nie je, bude musieť grafik dodatočne (práca navyše), alebo samotná realtimová apilikácia (3d Engine) prevádzať jednotlivé textúry na rozmer mocniny dvoch. Tento rozmer je potrebný pre realtimové hardwarové vykresľovanie. Vtedy samozrejme dôjde k degradácii kvality textúry.
    Spoločnosti tvoriace realtimové aplikácie tento fakt samozrejme vedia a nákup textúr s nesprávnym rozmerom dopredu zavrhnú.
    Keďže tieto spoločnosti tvoria podstatnú časť kúpnej sily, je vhodné na to dopredu myslieť.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *